• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren van een poule

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjorske

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2004
Hoe kan ik in een poule de uitslagen automatisch laten sorteren met daarbij enkele voorwaarden?
Zie bijlage.

Bijlagen

Hier een opzet die gemaakt is door Jeroen Zeedijk

Geselecteerde kolommen kun je de breedte op 0 zetten zodat ze verborgen worden.

Misschien moet je hem zelf nog iets aanpassen naar je eigen wensen.

mvg Imod

Bijlagen

Beste Imod,

Het bijgevoegde opzetje van Jeroen heeft me enigzins geholpen.

Echter het lukt me niet om teams die gelijk geeindigd zijn onderling te sorteren, (op punten dan op doelpunten).

Hopelijk weet jij iets.

mvg Sjors

Volgens mij wordt deze competitie opzet gesorteerd op
punten en dan op doelsaldo!!!???

Maar ik heb nog een andere comp opzet die ik zelf in elkaar heb gezet zie zip file
mvg Imod

Bijlagen

Hoi Sjorske,

Het voorbeeld niet bekeken, maar mijn methode van rangschikken:

Allereerst bepaal je het aantal punten dat een ploeg gescoord heeft. Hoe meer punten hoe hoger de score.

Dan wordt het aantal wedstrijden waarin die punten gehaald zijn belangrijk, immer 10 punten uit 4 wedstrijden is beter dan 10 punten uit 5 wedstrijden. hoe minder wedstrijden hoe beter.

Daarna het doelsaldo en tot slot het aantal gescoorde doelpunten.

Je hebt 4 factoren die je in 1 code gaat stoppen, van achter naar voren:
Een ploeg kan per seizoen meer dan 100, maar zeker niet meer dan 1000 doelpunten maken. De laatste 3 cijfers uit de code gebruiken we voor het aantal gescoorde doelpunten.
het doelsaldo bedraagt ergens tussen +100 en -100, het kan negatief zijn, dat willen we niet, dus neem je (500-doelsaldo)*1.000. De laatste 6 cijfers zijn nu het doelsaldo en het aantal gescoorde doelpunten.
Het aantal wedstrijden zet je hiervoor, maar je neemt 50-het aantal wedstrijden, immers minder wedstrijden is beter. De code hiervoor is (50-aant. wedstr.)*1.000.000.
Tenslotte het aantal punten dat de ploeg behaald heeft keer 100.000.000.

De code die nu ontstaat is een zeer groot getal en zal in de praktijk bijna altijd uniek zijn, behalve aan het begin van de competitie. Gelijke scores kunnen dan gemakkelijk optreden. En aangezien Excel zeer slecht omgaat met gelijke scores, voeg je nog 1 kleine factor toe, het rijnummer of iets dergelijks.

De totale code:
=punten*100.000.000+(50-aant. wedstr.)*1.000.000+(500-doelsado)*1000+Doelp.voor+(100-Rij())/1000

Stel dat in A11:A20 de teams staan, in kolom Z de codes, de gesorteerde stand krijg je met de formule:
=Index($A$11:$A$20;Grootste($Z$11:$Z$20;1))

Of (nog beter):
=vergelijken(Grootste($Z$11:$Z$20;1);$Z$11:$Z$20;0)
Nu verschijnt het nummer uit de stand, met
=Index(A$11:A$20;dit nummer)
kun je Naam team, aantal wedstrijden, aantal punten enz. zo uit je stand overnemen in je gesorteerde stand.

Wil je de ongesorteerde stand niet zien, zet deze dan in kolom AA en verder en de gesorteerde stand in kolom A.

Jeroen

Sorteren poule

Beste Jeroen,

Je uitleg over hoe te sorteren van een poule was duidelijk, echter als er team's gelijk geëindigd zijn om dan te kijken naar het resultaat onderling is voor mij nog een probleem.

Wil je even naar de bijlage kijken AUB.

Groeten Sjors.

Bijlagen

Hoi Sjorske,

Sorteren op onderling resultaat is niet eenvoudig, mar het kan wel. Vorig jaar heb ik dat gedaan voor een poultje van het EK (met automatisch sorteren via VBA).

De komende dagen heb ik daar echter geen tijd voor, maar ik ga er wel mee aan de gang.

Jeroen

Hoi Sjorske,

Toch wat tijd gevonden om het bestandje verder aan te passen. Het is alleen te groot voor dit forum (350 kB in gezipte vorm) :( . Stuur je e-mail adres naar jzeedijk at freeler punt nl en ik stuur je het bestandje.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan