• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren van getallen o.b.v. gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefbamtechniek

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2013
Hallo excelexperts

Ik heb een vraag en die luid als volgt:
ik heb 4 getallen bijvoorbeeld 3, 10, 11 en 6, het gemiddelde van deze getallen is 7,5.
3 zit hier het verst vanaf, daarna 11, daarna 10 en 6 zit hier het dichtste bij.
kan ik dan op een of andere manier laten sorteren dat die getallen zo komen dat het getal dat het dichtst bij het gemiddelde als laatste komst, zodat dus de percentuele afwijking van het laatste getal het laatst is.
als jullie zo begrijpen wat ik bedoel

probeer dit eens
PHP:
=ABS(A1-GEMIDDELDE($A$1:$A$4))
Er even van uitgaande dat jouw getallen in kolom A staan. Anders even een voorbeeldje.

Bekijk bijlage 201511Bekijk bijlage 201511Bekijk bijlage 201511
de 4 getallen in de bovenste rij dat zijn de concrete getallen.
de 4 getallen in die rij eronder zijn de gemiddeldes. (ik heb meerdere dingen en er zit ook wel eens een 0 bij, en die wil ik niet bij het gemiddelde hebben)
de 4 getallen daar onder is de procentuele afwijking.
nu wil ik hebben dat eigenlijk het getal dat het meeste afwijkt van het eindgemiddelde (4e getal in de 2e rij). het eerst komt te staan.
zodat als ik het laatste getal erbij doe, dat het gemiddelde dus procentueel nog maar heel weinig afwijkt.
ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen :)

Bijlagen

Wel een beetje warrig verhaal toch een poging gedaan.

Bij afwijking wordt het verschil tussen de waarde en het laatste gemiddelde bepaald. Bij rang geef ik deze een volgnummer. Dus wat is de grootste en kleinste (en alles wat er tussenin zit) afwijking. Bij uitkomst worden de originele waarden er weer bij gezocht. Is dit ongeveer de bedoeling. Anders graag in jouw voorbeeldje ook de uitkomsten zetten.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan