• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sorteren van waarden met lege cellen onderaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Besturingssysteem
Win 365
Office versie
Office 365
Ik heb een sheet daarin een kolom met formules. De uitkomsten van die formules zijn soms lege waarden.
Ik sorteer die sheet met macro's (ik heb concrete redenen om niet die geniale filterknoppen te gebruiken dus zoek het niet in die richting) maar dan komen de lege waarden bovenaan. Dat is handig want ik denk dat het leeuwedeel van de gebruikers waarden bovenaan wil zien.

Ik heb allerlei sorteervarianten uitgeprobeerd maar het lukt me niet. De betreffende cellen hebben een standaardopmaak (kan niet anders als er een formule in staat) en wie helpt me.

een voorbeeld excelbestand zal zeker helpen, want nu dienen evt helpers eenrst te proberen jouw file na te maken zonder garantie dat dat lukt.

sorteren met lege waarden onderaan

Hierbij een deel van de sheet.
Excel sorteert de lege waarden bovenaan maar ik moet die bovenaan hebben.
In de werkelijke sheet gaat het nl. om een bereik tot AG10000 en kolom B vertoont vooralsnog duizenden lege waarden.
Ik maak gebruik van een macro maar handmatig sorteren levert hetzelfde resultaat.
Celopmaak (tekst of standaard) maakt ook niet uit.
Formules of gewoon lege cellen in kolom B speelt ook geen rol.

Bijlagen

jakrako,

je schrijft:
in #1
maar dan komen de lege waarden bovenaan. Dat is handig want ik denk dat het leeuwedeel van de gebruikers waarden bovenaan wil zien.
en in #3
Excel sorteert de lege waarden bovenaan maar ik moet die bovenaan hebben.

Wat is het probleem dan?

En wat is de gewenste volgorde van de gegevens?

Laatst bewerkt:
jafrako,

Maak van xlAscending xlDescending dan werkt het goed.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Sorry Haije, onder en boven beginnen een beetje door elkaar te lopen. Ik bedoel dat Excel de LEGE waarden BOVEN zet en ik wil de LEGE waarden ONDER.

Enne, Excel amateur; descending zet weliswaar de lege waarden onderaan maar de waarden bovenaan zijn dan gesorteerd van hoog naar laag en da's nou ook weer niet de bedoeling.

Kun je dan niet beter het filter gebruiken?

Bijlagen

• Filter Gebruik.jpg
    Filter Gebruik.jpg
    34,9 KB · Weergaven: 197
  • test(EA-2).xlsm
    test(EA-2).xlsm
    29,5 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:
Ik heb hiervoor een macro opgenomen met de Macrorecorder.
Misschien heb je er wat aan?
Code:
Sub Filter_Zonder_LegeRegels()
    Range("A3:F3").AutoFilter
    ActiveSheet.Range("$A$3:$F$19").AutoFilter Field:=2, Criteria1:="<>"
    'ActiveSheet.Range("$A$3:$F$19").AutoFilter Field:=2 'Haald het filter weer weg
End Sub

Laatst bewerkt:
jafrako,

is het dan zo de bedoeling?

Bijlagen

1 verwijder eerst de samengevoegde cellen.
2 zet een spatie in cel A1:

gebruik dan:

Code:
Sub M_snb()
    Columns(1).SpecialCells(4).EntireRow.Delete
    Range("B4").CurrentRegion.Offset(3).Sort Range("B4"), xlAscending
End Sub

Dank voor de reacties. het is te lang om uit te leggen maar de gebruikersgroep waarvoor ik wat digitaliseringswerk doe is in hoge mate digibeet en filterknoppen zijn echt een station te ver.

Een VBA command-line die rechtstreeks sorteert zoals ik dat wil bestaat zeer waarschijnlijk niet en bovenstaande creatieve oplossingen om daaromheen te werken zijn niet meer nodig. Mijn vraag is strikt genomen niet beantwoord maar mijn probleem wel want zojuist zag ik het licht.

Het probleem is dat kolom B geen lege cellen bevat maar formules die een lege waarde opleveren. Kolom B is echter het resultaat van de samengevoegde kolommen C, D, E en F. Ik moet dus gewoon sorteren op C, D, E en F. De lege cellen daarin zijn echt leeg en die komen bij sorteren gewoon onderaan. Mijn eerdere constatering dat lege cellen of cellen met formules gelijk worden behandeld klopt dus niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan