• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sortering/ weergave op eerste datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

juutsel

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2016
Hallo,

Voor werk ben ik bezig met het onderzoeken en gebruiken van draaitabellen en ik heb een tabel met meerdere gebruikers (gebruikersnaam) die allen 1 of meerdere keren (score_date) een spel gespeeld hebben van 1 van de 12 categorie (categorie). Hierbij hebben ze elke keer een score behaald (points). Wat ik nu wil proberen te achterhalen is wat de eerste score is die ze hebben gehaald.

Ik heb dit geprobeerd in een draaitabel en kan wel per gebruiker, per categorie de scores met tijd laten zien, maar dan niet filteren op eerste datum (en uiteraard wisselt deze per gebruiker).

Is het op een of andere manier mogelijk om in excel te filteren op 'first date' oid? Of kan dit ook op andere wijze? Hier moet toch logisch op te filteren zijn... Hieronder even 3 gebruikers bij 1 categorie met meerdere scores.

Gebruikersnaam Categorie score_date Totaal
Jan Allergenen 2016-09-29 12:12:29 200
2016-09-29 12:12:47 200

Antje Allergenen 2016-10-17 15:19:20 100
2016-10-17 15:20:44 140

Agnes Allergenen 2016-10-23 20:59:34 140
2016-10-23 21:00:35 140

Bedankt voor het meedenken.:D

juutsel

Welkom op het forum Juutsel.
Het is te doen gebruikelijk een excel-voorbeeld te plaatsen om je vraag te verhelderen.
Helpers hebben dan tevens iets concreets waarmee we kunnen werken.

en dan nu een bijlage.

Beste Timshel, dank, ik voel me welkom :)

Ik begrijp dat een excel bestand helpt, maar was nog even aan het zoeken naar een tussenweg waarbij ik privacy ook in gedachte houdt. Dus alle exacte persoonsgegevens (email onderneming etc) heb ik even weggelaten. Volgens mij zou het verder niet uit moeten maken voor de formule. :)

Bekijk bijlage oefen rapportage.xlsxBekijk bijlage oefen rapportage.xlsx

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar de oplossing in bijlage.
De kolom met data zijn in feite tekstgegevens. Er is een hulpkolom ingevoegd om berekening mogelijk te maken.

Bijlagen

Hi Timshell,

Dank je! Dat helpt al een hoop... alleen is er dan nu geen rekening gehouden met de verschillende categorieën. Dus ik krijg je eerste score in het algemeen. Maar Gerrit Jan heeft in 3 categorien gespeeld en deze scores zijn dan niet gesplitst.

Of zou dat dan gewoon in de draaitabel kunnen?

juutsel

Het is niet uitgesloten dat een oplossing met een draaitabel denkbaar is maar ik zou het niet weten.
Ik heb gebruik gemaakt van de functie Duplicaten Verwijderen om de unieke combinaties van Speler en Categorie in een tabel te krijgen.
Uitvoer op blad3.

Bijlagen

Hahaha, ik voel me nu wel echt een excel newbie met al deze termen... even kijken of ik het kan reproduceren.

Enige waar ik mee zit is dat je nu de gebruikersnamen hebt gebruikt in de formule (=A2) en ik in het grote bestand ongeveer 600 gebruikers heb.....OF is dit dan ook automatisch? Ik merk dat ik de kennis nog niet heb om de formules logisch in mijn hoofd te kunnen reproduceren. Overigens zag de draaitabel er prachtig uit :) maar dan zaten er geen points in... en als je die dan meeneemt in de draaitabel telt hij het op... maar het hoeft niet met een draaitabel. Dat is alleen hetgene ik net geleerd heb en heb gebruikt voor de andere analyses.

Bijgevoegd de (relatief geanonimiseerde) volledige uitdraai.

Bekijk bijlage oefen rapportage.xlsx

Laatst bewerkt:
Je zou uit kunnen gaan van een draaitabel om de First Date per gebruiker per categorie te draaien, en daar een paar kolommen met formules aan kunnen toevoegen.
Je zal merken dat excel bij dik 24.000 rijen erg veel tijd nodig heeft om te rekenen. Een VBA-oplossing is waarschijnlijk sneller maar moeilijker te begrijpen als je er niet bekend mee bent.
Overigens hebben je data een integriteitsprobleem: Er zitten dubbele records in, b.v. Connie van Gerwen|Klein brood|2016-11-28 18:00:39.

Bijlagen

Bedankt!

Ontzettend bedankt voor het meedenken... Ik ben in ieder geval weer duidelijk (en ietwat pijnlijk) bewust van mijn onkunde met Excel....
De uitkomsten nu kan ik goed gebruiken, maar hoe dit zelf een volgende keer te doen is nog echt iets ingewikkelder. In ieder geval ben ik geholpen:love:

Dag Timshell,

Ik ben de collega van Juutsel en aan mij is het om uit te zoeken wat de gemiddelde scores zijn van de eerste en laatste scores per categorie over alle gebruikers, met als doel te bepalen of er een significant verschil in score is te vinden. Kun je me daar mee op weg helpen misschien?

Als je een 'min of date 2' kan vinden dan zal het toch ook wel mogelijk zijn om een 'max of date 2' te vinden en dan weer het trucje te herhalen?

Bijlagen

Goedemorgen VenA,

super bedankt voor je hulp, ik ga met je voorbeeld aan de slag en hoop hem te reproduceren in mijn excel!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan