Soundmax Asus 5.1 probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Een hele leuke kluif dit probleempje, alleen ik verwacht niet dat het hier opgelost kan gaan worden. Misschien levert het wel lotgenoten op.......... ;) :D

Ik heb overigens nog even moeten nadenken waar deze vraag thuishoort, maar ik denk idd. dat deze in de juiste sectie staat, maar hij had evengoed in 2 of 3 andere secties hebben kunnen staan. Waar gaat het om:

Mijn nieuwe pc (inmiddels alweer bijna 2 maanden oud), is opgebouwd op een Asus P5K-E wifi AP mobo, voorzien van een dualcore E6850 (3000Mhz) processor, 4 giga intern en 4 harddisks, waaronder 2x 150giga Raptors van WD die in Raid 0 draaien. Eigenlijk bijna alles draait als een zonnetje, op 1 klein geitje na: het geluid.

Toen de machine werd afgeleverd waren alle laatste drivers behorende bij de hardware geinstalleerd, zo ook de geluidsdrivers etc. etc. De meegeleverde geluidsdrivers van het ONBOARD geluidschippie betreffen die van SoundMax. Het vreemde was dat ik slechts uit 2 boxen geluid kreeg i.p.v. de 5.1 die ik aangesloten heb. Ook de instellingschermpjes van de Soundmax software leidden niet tot 5.1 geluid.

Vervolgens maar eens op de site van Asus rondgeneusd (bij sound downloads voor mijn specifieke moederbord) en YES, er bleek een Vista driver voor SoundMax te zijn gedateerd 31/08/07, kortom, de allernieuwste driver(s). Deze gedownload, geinstalleerd en daarna binnen SoundMax hier en daar wat instellingen veranderd en YES, ik had 5.1 geluid.

Alleen nu het probleempje: zowel direct na de eerste opstart van Windows Vista met deze nieuwe drivers, alsmede na iedere volgende opstart van Vista, verschijnt vrij vooraan in beeld (nadat Vista het buroblad heeft gegenereerd) een popupje van Microsoft waarin te lezen is dat:

ik toestemming moet geven om de bewerking (uitvoering van progje) toe te staan, omdat Windows de uitgever ervan niet kan bevestigen, etc .etc. etc.
Ergens in dat popupje staat ook een regeltje met een vakje ervoor (vinkje ja / vinkje nee) dat je deze boodschap in het vervolg niet meer wil zien.

Welnu, ik meende dat het simpel zou zijn, vinkje weg halen of juist niet en de boodschap zou niet meer worden getoond......... helaas, bij iedere opstart van Vista komt dat verrekte popupje terug. Vanzelfsprekend gaat het om een .exe van SoundMax.

Nu kan ik dus kiezen uit een aantal dingen:
- stereogeluid met de voorlaatste drivers zonder irritant popupje,
- keurig netjes 5.1 geluid met de laatste drivers, maar MET dat irritante popupje of
- keurig netjes 5.1 geluid zonder popupje, maar met een uitgeschalelde Windows Defender

Geen van deze opties trekt mij...............

Voordat ik, hetzij Asus, hetzij Microsoft ga mailen (wat op korte termijn waarschijnlijk toch geen tierelier oplevert) ben ik even nieuwsgierig of anderen dit probleem herkennen, mogelijk in combinatie van Asus + SoundMax + Vista, dan wel in een andere combinatie?

Enne, ja natuurlijk heb ik de juiste Vistadrivers bij Asus gedownload en ja, ook de laatste moederbord drivers zijn geinstalleerd.

Wat nog wel interesssant is om te weten is dat die zogenaamde voorlaatste SoundMAX driver WHQL is terwijl die allerlaatste SoundMax drivers die certificering NIET mee hebben gekregen.

Zou het slechts een kwestie van geduld hebben zijn? (Dat die laatste drivers of de volgende daarna WEL de WHQL certificering gaan meekrijgen???) - met als waarschijnlijk logisch gevolg dat het verrekt irritante popupje eindelijk wegblijft-?

Van gedachten wisselen over dit kleine maar irritante probleempje lijkt mij wel grappig.................

Laatst bewerkt:
Ze zijn bij Asus toch ook niet achterlijk (lijkt mij???) -en los daarvan, ALS ik dat verrekte vinkje weghaal (of niet) dan zou Windows die boodschap niet meer moeten geven, dus heeft Vista zelf kennelijk ook een bugje op dit vlak, want DAAR is het vinken of afvinken voor bedoeld! (toch?)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan