• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Spatie voor en na getal met Power Query

• Onderwerp starter Onderwerp starter JEC.
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JEC.

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 feb 2019
Office versie
365
Hi allen,

Graag deel ik met jullie een functie om met Power Query spaties voor en na getallen te krijgen.
Power Query liefhebbers zullen er vast iets aan hebben. Of misschien een leuke uitdaging om mee aan de slag te gaan.

Bijvoorbeeld: "Een jaar heeft 12maanden en365dagen"
Moet worden: "Een jaar heeft 12 maanden en 365 dagen"

PHP:
let F_SpaceAfterNumber = (tbl as text) =>

List.Accumulate(
        Text.ToList(tbl), "", (s,c) => 
              if s = "" then 
                  c 
              else 
                Text.Combine({s} & 
                   (if List.Contains({"A".."Z","a".."z"},c) and List.Contains({"0".."9"}, Text.End(s,1)) or 
                     List.Contains({"0".."9"},c) and List.Contains({"A".."Z","a".."z"}, Text.End(s,1)) then  
                      {" " & c} 
                   else 
                      {c}),""
               )
            )
in
    F_SpaceAfterNumber

Mocht iemand een handigere/betere manier hebben, voel je vrij de oplossing hieronder te plaatsen.:)

Bijlagen

JEC,

Heel mooi gedaan.

Ik heb het uitgevoerd zonder een functie te schrijven maar uitgevoerd met de aanwezige functies in Power Query.

Bijlagen

Bedankt! Het kan inderdaad ook met aanwezige functies:thumb:

Ik zag toevallig wat dubbele spaties.
Als je na het splitten(beide keren) even alle kolommen selecteert en daarna transform --> trim uitvoert, is de uitkomst identiek. Nadeel hiervan is wel dat het niet meer dynamisch werkt.

JEC,

Meteen 10-0 voor jou. Hier kan ik dus zonder geschreven functie niet tegenop.
V.w.b. de trim functie, klopt maar zijn toch weer 2 extra stappen.

Ik ben eens benieuwd of er nog meer reacties komen voor deze Power Query uitdaging.

Nogmaals, chapeau.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan