• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

spaties aan tekst toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

titatonneke

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2006
Hallo,

ik heb twee kolomen die vergeleken moeten worden. Het probleem is dat kolom A altijd 15 tekens gebruikt, er worden spaties aan de tekst toegevoegd. Bij kolom B staat alleen de tekst zonder spaties.

Voorbeeld:

kolom A: "abcd "
kolom B: "abcd"

kolom A: "abcdefg "
kolom B: "abcdefg"

Met welke formule kan ik er voor zorgen dat beide kolomen even veel tekens krijgen, zodat ik ze kan vergelijken. Ik wil de originele cellen zoveel mogelijk behouden. Ik zou dus het liefst in een nieuwe cel de formule zetten.

Je kan de SPATIES.WISSEN functie gebruiken, vermoed ik.

Wigi

Hoi titatonneke,

Er zullen misschien wel betere zijn, maar deze doet ook dienst denk ik:

=ALS(SPATIES.WISSEN(A1)=SPATIES.WISSEN(B1);"Ja gelijk";"Nee ongelijk")

@Wigi: Dezelfde tijd :)

Laatst bewerkt:
Hallo,

ik heb twee kolomen die vergeleken moeten worden. Het probleem is dat kolom A altijd 15 tekens gebruikt, er worden spaties aan de tekst toegevoegd. Bij kolom B staat alleen de tekst zonder spaties.

Voorbeeld:

kolom A: "abcd "
kolom B: "abcd"

kolom A: "abcdefg "
kolom B: "abcdefg"

Met welke formule kan ik er voor zorgen dat beide kolomen even veel tekens krijgen, zodat ik ze kan vergelijken. Ik wil de originele cellen zoveel mogelijk behouden. Ik zou dus het liefst in een nieuwe cel de formule zetten.

Is het telkens rij per rij hetzelfde "woord", enkel in kolom A aangevuld met spaties?

Is het telkens rij per rij hetzelfde "woord", enkel in kolom A aangevuld met spaties?

ik moet dus gaan vergelijken of er in beide kolemen hetzelfde "woord" staat. Maar om een =GELIJK te gebruiken moet de tekst dus hetzelfde opgebouwd zijn.

Ik ga zometeen ff jullie formules proberen. alvast bedankt.

Doe

=GELIJK(SPATIES.WISSEN(A1);B1)

in cel C1 en kopieer naar beneden zover als nodig.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan