• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Spaties in excelformules

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lux0rious

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2007
Okee, ik zit dus nu te kijken hoe ik spaties in excelformules kan doen.
Ik zit met bepaalde producttypes. Je hebt bijvoorbeeld een 'Patat Oorlog'
Hoe krijg je die in een formule als je die bij naam wilt noemen? Bv. =ALS(B3=OF(Patat Oorlog;......)
Tevens kan je celbereiken ook niet hernoemen naar iets met een spatie erin. Is er een manier om hier omheen te werken?

Met vriendelijke groet,

Luuk

Dat ziet er al beter uit jah! :O
Alleen in celbereiknamen werkt dit niet of wel?
Trouwens, ik heb nu de formule:
=ALS(B3=OF("Jacquard meubelstof";"Jacquard gordijn");VERT.ZOEKEN(Aanknopen;'Vaste Gegevens'!B25:C26;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(D3;'Vaste Gegevens'!B25:C26;2;ONWAAR))
Maar.. dan geeft hij als antwoord: #WAARDE

Euhm? :D

Met vriendelijke groet,

Luuk

Tsja Luuk, zonder te weten wat er precies in je werkblad staat kunnen wij je niet zo makkelijk helpen denk ik zo.
Zou je dus een voorbeeldbestandje kunnen plaatsen zodat daarmee gewerkt kan worden?

Ik zal even een voorbeeldbestandje maken.
Maar bij die formule uit mijn vorige post, geeft hij bij de OF formule die #WAARDE aan. Die veroorzaakt het. Nou staat bij de help functie in excel dat als #WAARDE tevoorschijn komt, je geen logische waardes in hebt gevuld. Hoe is dit op te lossen?

Zal het voorbeeldbestandje zo wel even plaatsen als het nog nodig is :)

Met vriendelijke groet,

Luuk

celbereiknamen

Luuk,

je schrijt dat je met celbereiknamen werkt.
Hier mag je nooit een spatie in verwerken, kan trouwens ook niet.
Bij het aanmaken van de celbereiknaam weigerrt excel spaties.

Op jouw vraag van #waarde, je kunt de formule opmaken door aan te geven als hij #waarde ziet dit vervangt door een 0.

Sccs Peter

Luuk,

Volgens mij moet deze wel lukken.
Opgelet : is de benoemde naam wel degelijk "aanknopen" en niet "aankopen" ?

Code:
=ALS(OF(B3="Jacquard meubelstof";B3="Jacquard gordijn");VERT.ZOEKEN(Aanknopen;'Vaste Gegevens'!B25:C26;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(D3;'Vaste Gegevens'!B25:C26;2;ONWAAR))

Joske

In je vb bestandje :

Code:
=ALS(OF(E3="Patat Oorlog";E3="Patat Speciaal");"Oorlog of Speciaal";"Met")

Joske

Het is wel dergelijk 'aanknopen' ;).
Verder heb ik de formule nu werkend :D
Heel erg bedankt Joske2000!

Het is overigens wel balen dat je geen spaties in celbereiknamen kan gebruiken. Is nogal onhandig =/.

Maargoed, mijn vraag is opgelost.
Bedankt iedereen voor het reageren!

Met vriendelijke groet,

Luuk

He Luuk,

Wat ik altijd gebruik in celbereiknamen is de volgende notatie: ieder woord met een hoofdletter laten beginnen en alles aan elkaar typen.
Als ik bijvoorbeeld "Patat Oorlog" als celbereiknaam wil geven, zet ik daar "PatatOorlog" neer. Misschien niet zo duidelijk als met een spatie ertussen, maar in elk geval kun je dan wel makkelijk meerdere woorden gebruiken voor een celbereiknaam.

Gr. Vinnie

Dat is ook een optie jah. Maar als je bijvoorbeeld een lijst aan een lijst linkt..
( dus dat je bijvoorbeeld eerst uit een catagorie kiest, en dan in de 2de lijst alleen de producten uit die catagorie komen te staan, moet de naam van het cellenbereik gelijk zijn aan die catagorie :P. ) .. lukt het dus niet. Of wordt het in ieder geval minder mooi.
Maar alsnog bedankt voor je reactie!

Groeten,

Luuk

Je wilt dus 'on the fly' die naam aan kunnen passen?

Ik heb hiervoor een mooi stukje code gevonden op deze website.
Code:
Public Function RemoveSpaces(strInput As String)
' Removes all spaces from a string of text
Test:
   If InStr(strInput, " ") = 0 Then
      RemoveSpaces = strInput
   Else
      strInput = Left(strInput, InStr(strInput, " ") - 1) _
      & Right(strInput, Len(strInput) - InStr(strInput, " "))
      GoTo Test
   End If
End Function

Deze kun je dan aanroepen vlak voor je de nieuwe naam aan het cellenbereik geeft.

Als je dat een mooi stukje code vindt, wat vindt je dan hiervan ?

Code:
Public Function RemoveSpaces(strInput As String)
   removespaces=replace(strinput," ","")
End Function

Een funktie is bovendien overbodig:

zet in je code gewoon:
Code:
   variabele_zonder_spaties=replace(variabele_met_spaties," ","")

Maar, misschien een simpele vraag, wat doet deze functie nou precies? :)

Groeten,

Luuk

Daar kom je vanzelf achter als je hem gebruikt en de redeneerlijn van dit topic nog eens rustig doorleest.

Okee. Zou je mijn misschien willen vertellen hoe en wat ik moet doen om dit werkend te krijgen? Ik ben namelijk totaal geen kennis van VBA etc. Ik heb het tabblad ontwikkelaars en kan de knop Visual Basic vinden. Daarbij blijft het ongeveer :P.

Groeten,

Luuk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan