• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

spaties wissen

Status
Niet open voor verdere reacties.

brandernl

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2004
Ik heb een Excel bestand dat een export is uit een andere (web) applicatie. Nummers worden dan gezien als tekst. Alle trucs voor omzetten van tekst naat getal lukten niet, zoals vermenigvuldigen met 1 (een) met "plakken speciaal" ; er bleek achter elk (tekst)getal een spatie / niet zichtbaar teken te staan.
De functie =SPATIES.WISSEN deed niets met deze "spatie". Bij vervangen kent Excel geen spaties. (is dat zo?)
Handmatig de spatie verwijderen maakte direct een getal van de "tekst".
Uiteindelijk heb ik de hele kolom naar Word gekopieerd, daar met Ctrl H alle spaties gewist en weer terug gekopieerd naar Excel, maar dat moet toch simpeler kunnen?

Zoeken en vervangen (Ctrl+H) van spaties kent Excel bij mij wel (Excel97 en 2002).
Ik vermoed dat het geen spatie is maat Alt+255.
Dit teken is een niet afdrukbaar teken en doet zich op het scherm als spatie voor. Ik ben het bij geëxporteerde bestanden wel eens meer tegengekomen.

Is het steeds het laatste karakter van de string?
Dan zou je =Links alles behalve het laatste karakter kunnen pakken.
Bij variabele lengte kun je dit als volgt doen.
=LINKS(A1;LENGTE(A1)-1).

Staan er ook andere tekens als letters en cijfers in de string?
Anders zou je met een macro de hele string na kunnen lopen en alle karakters die geen letter of cijfer zijn (testen op ascii-code) verwijderen.

Ik gebruik onderstaande macro om mijn exports "excel klaar" te maken. Het verwijderd spaties, maar volgens mij ook de alt 255.
Selecteer alle gegevens en run de macro:

Sub TrimSelectie()
Dim Rij, Kolom, StartKolom, EindKolom, TempValue
Dim Cel As Range
Application.Calculation = xlManual
On Error Resume Next
For Each Cel In Selection
TempValue = Cel.Value
Cel.Value = Trim(TempValue)
Next
Application.Calculation = xlAutomatic
MsgBox "De selectie is getrimd"