speaker van moederbord stuk = oorzaak opstartproblemen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

starty

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2002
Berichten
33
Hallo,

Ik heb vandaag wat stof van de binnenkant van mijn pc verwijderd en heb oa de bak ondersteboven gehouden en daarmee wat geschud. De speaker van het moederbord is daardoor stuk gegaan: het is zo een aparte stukje met een kop...en die kop is losgekomen. Nu zit ik echter met een groot opstartprobleem! Alles start normaal en de windows XP afbeelding verschijnt ook, maar deze blijft langer als normaal en dan komt er een blauwe scherm gevolgd door een reboot, en dit blijft zo doorgaan. Komt dit allemaal door het kapotte speakertje (moederbord is gigabyte) of moet ik het elders gaan zoeken???
 
hoogst waarschijnlijk heb je inderdaad je moederbord gesloopt, kan je bekijken welke foutmelding de BSOD (blauwe scherm) precies geeft?
 
zal echt niet aan de speaker legen maar aan je hard disk.
je mag dus nooit zo wild schuden met een harddisk en dat heb je,
dus wel gedaan aan gezien ook de speaker er uit gedonderd is.
het kan zijn dat de schijf nu een makement heeft door je behandeling.
 
Dank jullie voor de antwoorden

dankzij mijn digitale camera kon ik de gegevens op de blauwe scherm toch bekijken (verdween na 1 sec). De foutmelding is de volgende:
Unmountable_Boot_Volume

Ik heb een opzoeking gedaan in Google en begreep dat ik de herstelconsole moet gebruiken voor de commands chkdsk /r en en eventueel fixboot. Ik ben op dit moment nog aan het wachten op het afronden van chkdsk, want deze gaat ontzettend traag. Ik laat nog iets weten...
 
ik kan windows weer gebruiken, maar de opstart gaat nog veel te traag. De pc is momenteel bezig met een controle (tijdens boot) van C en D die zich op dezelfde harde schijf bevinden. Deze loopt per procent, wat dus erg traag is. Ik had daarvoor ook de slaapstand uitgeschakeld, zodat de 2 GB bestand, die zich in de C:\ bevindt verwijderd wordt. Er is ook nog een pagefile bestand die ik via regedit zal proberen leeg te maken. Misschien dat die grote bestanden de trage opstart veroorzaken. Ik heb voor de zekerheid ook de prefetch map leeggemaakt.

Nogmaal wachten en wachten en wachten...zucht
 
Wees niet getreurd. Moederborden vallen nog reuze mee qua prijs.
Altijd jammer natuurlijk dat het stuk is, nu kost het je sowiezo geld.
Troost is dat je verscheidene soorten hebt en mocht je nog wat beters willen nu uiteindelijk kan bekijken naar je opties.

Denk dat een goed moederbord en niet te duur tussen de 40 en de 110 euro ligt.
Je moet ook goed kijken welke socket je hebt? Dus moederbord type even bij google intikken en dan zie je staan dat je
voorbeeld:
socket 478 of 775 of 995 etc. hebt.
Die moet je hebben, anders past je CPU niet op het moederbord.

En koelpasta heb je ook nodig als je een nieuw moederbord haalt, die moet op de CPU gesmeerd worden. (niet meer dan een erwt in hetmidden).

Wat ga je nu doen trouwens? Nieuwe, of zo doorgaan en mogelijkheid hebben dat hij straks het helemaal niet meer doet?
Hoor wel van je, nogmaals treurig dat je het meemaakt...les voor de volgende keer!
 
Windows loopt vlotjes, maar de opstartafbeelding van XP blijft langer als normaal op het scherm. Ergens wordt dus meer data verwerkt, maar weet nog niet waar en wat. Misschien dat het zichzelf oplost, maar tips zijn welkom.
 
Ik heb een nieuwe Sata HD gekocht en alle data overgezet, wat 19 uur in beslag heeft genomen (!). Nu loopt alles vlotjes. Er was iets met de cache van de vorige HD. Ik heb hiervoor 2 programma's laten lopen:
1. Speedfan (onder SMART knop heb je een testknop) met resultaat verschillende keren 'WATCH'
2. SeaTools voor Windows en daarna die van DOS laten lopen. Deze programma is van Seagate en werkt enkel bij Seagate HD's.

Ergens heb ik gelezen dat een dergelijke crash veroorzaakt kan worden doordat er data niet goed afgesloten wordt in Windows. Als voorbeeld het uitvallen van stroom. In mijn geval heb ik kort voor het schoonmaken defragmentatie onderbroken en daarna afgesloten. Het is maar een gedachte...Het kan natuurlijk nog altijd te maken hebben met die kapotte speaker (ondertussen een nieuwe gaan halen) of door mijn geschud.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan