speakerbox maken (vanaf het begin tot het eind)

Status
Niet open voor verdere reacties.

maas5

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2009
hallo

ik heb helemaal geen kennis van speakers, versterkers of dat soort dingen.
maar ik wil een box maken van mdf platen en daar wat speakertjes in doen en die aansluiten op een (volgensmij heet het "minijack") aansluiting die ik in mijn mp3 kan doen.
ps. ik heb een kabeltje met minijack aansluiting.

ik heb:
2 speakers (4 ohm - 5 watt) (deze komen uit een stereo-installatie set, hier zitten kabeltjes aan die normaal vastgeklemd zitten aan de stereo (controle paneel))
2 speakers (4 ohm - 1 watt)
2 speakers (8 ohm - 1 watt)

ik heb deze uit de boxen gehaald en gewoon helemaal los.
de vraag is nu:
hoe kan ik deze met elkaar verbinden en zorgen dat er stroomvoorziening is en moet er een versterker in, zo ja: welke/wat voor een dan??
hoe kan ik er een volume knopje aan maken?

en voor de box: volgensmij moet er ook een bepaalde druk op de speakers staan..?
moet de box helemaal luchtdicht zijn of moet/kan er een gat/gaatjes in voor lucht?

zoals ik al zij: ik heb er weinig tot bijna geen verstand van dus duidelijke uitleg zou fijn zijn.

Bvd!!

mvg maas5

Laatst bewerkt:
Allereerst kan ik vertellen dat je sowieso een versterker nodig zal hebben. Dan ligt het aan je versterker welke luidsprekers je kunt gebruiken (4 of 8 ohm). Je kunt zelf beslissen of je een gesloten kast we'll maken of 1 met een opnening (basreflex). Zoek op Internet maar eens op luidsprekerboxen+zelfbouw.

Kijk wel uit dat je er geen te sterke versterker aan hangt, dat is even leuk totdat je de speakers erdoor blaast...

ja ik heb al gezocht op tutorials ofzo op google om zon speakerbox te maken maar ik snap er niet veel van omdat er veel moeilijke dingen worden gezegd en daar snap ik dus niets van omdat ik een beginner ben.
dus zouden jullie mij er misschien mee kunnen helpen stap voor stap?
waar kan ik een versterker kopen en wat moet hij hebben of doen ofzo??
hoeveel volt?watt?ohm?? en andere dingen

wat voor versterker moet ik hebben voor de speakers van 4 ohm?
moet ik dan alleen kijken naar een versterker van 4 ohm
of moet ik naar meer dingen kijken?
en waar kan ik die kopen? ik wil graag onder de 30euro blijven.

ik heb ook nog de versterker uit die stereo installatie. is die goed genoeg ??
volgensmij is dat een versterker.. het is een plaatje met allemaal draadjes en weerstandjes enzo.

Hmm... ik denk dat met jou gebrek aan ervaring en low budget het niet gaat lukken. Het gaat mij in ieder geval te ver om je alles voor te kauwen. Op internet staat mijn inziens genoeg informatie om zelfs een beginneling aardig op weg te helpen. Als je daar al niet uitkomt lijkt het me moeilijk om dit zelf te doen. Misschien kun je beter iets kopen dat kant en klaar is. Maar wellicht dat mijn mede Helpmijers je beter kunnen/willen helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan