speakertje piept als ik pc opzet

Status
Niet open voor verdere reacties.

dj grizzly

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2004
een maand geleden ging mijn pc kapot (ik zette hem op en de voeding sprong) en als gevolg hiervan was ook mijn moederbord en mijn harde schijf stuk en was ik verplicht een nieuwe in elkaar te steken..
ik kocht me de volgende onderdelen :
case 300watt/fx 5200 vgakaart/hd 80gig 8meg/moederbord asus k7s8x/amd 2500 barton processor/dvdwriter/extern usb bakje voor mijn extra harde schijven aan te kunnen sluiten.
mijn ddr latje van 512/333 meg bleek nog te werken dus dit heb ik niet nieuw gekocht
eens ik alles gemonteerd had heb ik windows xp prof. op de pc geïnstalleerd en toen begonnen de problemen..
als ik de computer aanzet krijg ik regelmatig een hoop piepen uit mijn speaker, deze bestaan uit een herhaling van steeds 3 x piepen, ik veronderstel da dit een alarm is dat er ergens iets fout zou moeten zijn, maar ik vind nergens een beschrijving van wat deze piepjes willen zeggen :(
verder start de pc regelmatig zomaar vanzelf terug op zonder dat hij eerst afsluit..
dit gebeurt allemaal als ik de pc een tydje volledig heb afgezet en hem terug wil aanzetten, de soorten van fouten die ik dan krijg kunnen al eens verschillen, zo bv. wil hij windows soms niet opstarten omdat hij een opstart bestand niet terug vind, of geeft hij een fout aan in de bios waarna hij terug de standaard instellingen laadt, of geeft hij bij opstarten van windows xp een blauw scherm, of start hij na het opstarten van windows vanzelf zonder afsluiten terug op van de moment dat ik iets wil doen in windows..
het duurt dan iedere keer een tydje eer hij eindelijk goed opgestart is en blijft werken, want na een tydje heropstarten en/of piepen is hij dan eindelijk in orde en heb ik weinig of geen last meer zolang hij blijft opstaan, ik laat mijn pc regelmatig dagen opstaan en heb dan geen probleem, maar van zogauw ik hem eens volledig heb afgezet heb en een tydje laat afstaan heb ik terug hetzelfde probleem.. 3x piepen en pc die zomaar vanzelf reboot en soms ook die andere problemen (blauw scherm dat zegt dat windows werd afgesloten om problemen te voorkomen of bios die gereset word)..
ik heb mijn xp al eens terug opnieuw geinstalleerd, maar probleem blijft duren..

weet er iemand van jullie wat deze herhaling van 3 maal piepen betekent als ik mijn pc opzet ?
waarschijnlijk heb ik iets niet goed aangeloten of is mijn geheugen uit mijn oude computer misschien toch aangetast door de kortsluiting die mijn vorige pc heeft gehad ?
het enige wat ik op mijn moederbord misschien niet juist heb gezet is de volgende jumper : ps2_usb_pwr1
dewelke ik op +5v of op +5vsb kan zetten, ik weet niet juist welke van de 2 juist is dus heb ze al op allebei een tydje gezet om te testen, maar probleem bleef..
andere jumpers heb ik eigelijk niet moeten verzetten

hopelijk weet iemand van jullie de oplossing, want aangezien dit bijna allemaal nieuwe onderdelen zijn en ik in al mijn 5 pc's die ik al gehad zelf ineen gestoken heb zonder problemen zou ik toch eens willen weten wat er nu zigelijk scheelt met deze pc..

vriendelijke groeten,

Kijk even welk merk bios in het MOBO zit.
Op deze pagina kun je rechts de juiste bios selecteren en krijg je een keurig overzicht van de "beeps".

aha,
ik heb een amibios versie 3.31a
p2.20 acpi compliant bios
ik heb op de site die jullie me zojiust doorgaven eens gekeken bij de amibios piep verklaringen en er zou een fout moeten zitten in de eerste 64k van mijn geheugen

er zal dan misschien toch iets mis zijn met mijn ddr latje :( en ik zal dan maar een nieuw gaan kopen denk ik.. zonde dat het ddr geheugen de laatste maand enorm gestegen is in prijs hier in belgie..

alvast bedankt voor jullie hulp,
dj

yep, heb nu eens geprobeerd door latje in mijn 2e te steken, wie weet scheelt er wel iets met eerste dacht ik,
maar de herhaling van 3 biepjes en geen beeld was er ook onmiddelijk bij, en dat stopte pas als ik mijn pc afzette (4seconden powerknop induwen of de stekker eruit ;)
ik ga nu eens proberen met die memorytester (ik ga em wel eerst terug in eerste slot steken, want daar lag het dan ook niet aan)
mvg, dj

ik heb ondertussen een nieuw latje 512ddr400 gekocht maar probleem bleef hetzelfde..
maar heb nu mijn jumper op moederbord eens van 333 naar 266fsb gezet en nu reset hij niet meer vanzelf(voorlopig)
mijn pc geeft dus een probleem als ik em op de (standaard) fsb 333 zet
zou nogthans niet mogen aangezien er op de doos van het moederbord staat : fsb333/ddr400

ik weet ondertussen ook al dat pc wel tamelijk stabiel draait als ik jumpers op moederbord van fsb 333 naar fsb 266 zet..
dus moet hier ergens mee te maken hebben
morgen heb ik een zwaardere voeding om eens te gebruiken, om te testen of degene die ik nu heb misschien te zwak is (300 watt)
ik heb wel al eens getest door mijn 2e hd + 2 cd/dvd af te koppelen, maar eve goed nog een reboot :( dus ik weet niet of het een zwaardere voeding zal worden

andere voeding hielp ook niet :( ik begin t denken dat het een ander moederbord of processor zal worden

Laatst bewerkt:
heb vandaag mijn ouwe xp1600 cpu es in mijn moederbord gestoken (deze kwam uit m'n vorige, maar die had na een paar jaar bijna nonstopdienst dienst de geest gegeven(kortsluiting in voeding, hd 120gig stuk, moederbord stuk en misschien processor ook ?), en mijn pc viel na paar seconden al terug uit toen ik em met deze cpu testte (had em op fsb266 zoals hij moest zijn, daarna ook op fsb 200 (1050mhz ipv 1400) maar viel na een halvi minuut maximum uit..
heb in mijn bios het 'automatisch heropstarten' uitgezet bij een error . heb ook eens een andere vgakaart ingestoken en ondertussen terug mijn nieuwe heb daarna terug mijn nieuwe processor erin gestoken ook en wat gebeurt er ? mijn pc staat al meer dan 3u30 op zonder problemen heb online virusscan + adware + 3dgame tegelijk laten draaien en blijft gewoon werken, mijn temp. in moederbord gaat tegewoordig wel naar
+/-47° terwijl hij vroeger (dacht ik) bleef hangen aan +/-39° het zou dus kunnen dat mijn processor slecht contact gaf en dit zorgde voor problemen ? anyway, ik ben blij dat hij eindelijk nog eens normaal werkt, want na 14 dagen zoeken en testen begon ik bang te worden dat ik een nieuwe kon gaan halen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan