Speciale harde schijf voor NAS?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Drie jaar geleden heb ik een Synology DS gekocht om mijn bestanden over te hevelen van mijn PC naar de NAS om ze in het netwerk centraal toegankelijk te maken. Daar is het echter nooit van gekomen. Hij heeft een tijj stilgestaan. Nu heb ik het idee weer opgepakt. Ik vraag me echter de volgende dingen af.
1. Op internet zie ik dat er speciale NAS-schijven zijn (zie bv. hier). Waar onderscheiden die zich in ten opzichte van gewone harde schijven?
2. Als de NAS 'idle' is, hoor ik nog wel wat geratel. Draaien de schijven dan eigenlijk? Of andersom: staan de schijven wel eens stil als de NAS aan staat en je benadert de NAS niet?
3. In het licht van de voorgaande vragen: kan het met gewone harde schijf in een NAS kwaad om de NAS 24/7 te laten aanstaan?

Ik hoor graag jullie antwoorden. Alvast dank daarvoor!

Ja de schijven draaien ook als je NAS niet actief gebruikt wordt. Net als in een gewone computer.

Je Synology kun je wel instellen dat deze uitgaat na een bepaalde periode van inactiviteit.

In principe wil je voor 24/7 gebruik schijven hebben met een zo groot mogelijke URE (tijd tot aan een niet herstelbare leesfout). In die zin scoren de WD Red schijven erg goed en gebruiken ook nog eens weinig stroom. Wil je meer zekerheid (URE is een factor 100 hoger), kies dan voor de iets duurdere WD Red Pro.

Ja de schijven draaien ook als je NAS niet actief gebruikt wordt. Net als in een gewone computer.

Je Synology kun je wel instellen dat deze uitgaat na een bepaalde periode van inactiviteit.

In principe wil je voor 24/7 gebruik schijven hebben met een zo groot mogelijke URE (tijd tot aan een niet herstelbare leesfout). In die zin scoren de WD Red schijven erg goed en gebruiken ook nog eens weinig stroom. Wil je meer zekerheid (URE is een factor 100 hoger), kies dan voor de iets duurdere WD Red Pro.

Kijk, dat zijn nuttige antwoorden. Dank je wel en bedankt voor de tip! Indien er nog andere bezoekers zijn die een duit in het zakje willen doen, feel free.

Misschien kun je ook nog kijken naar de WD Enterprise RE4-schijven. Deze hebben een MTBF van 1,2 miljoen uur.

Ik gebruik zelf twee van deze schijven (WD5003ABYX) als back-upschijven en deze draaien erg snel, stil en stabiel.

Misschien kun je ook nog kijken naar de WD Enterprise RE4-schijven. Deze hebben een MTBF van 1,2 miljoen uur.

Ik gebruik zelf twee van deze schijven (WD5003ABYX) als back-upschijven en deze draaien erg snel, stil en stabiel.
Bedankt voor de tip, maar deze zijn wel heel erg aan de prijs. Bijna 100 euro per stuk duurder dan de Red versie voor een 3 TB schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan