Specifiek record selecteren in gegevensblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

john64

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2011
Goedemiddag,

Bij een formulier heb ik een een subformulier met een gegevensblad opgenomen. Dit gegevensblad toont een query van namen, geboortedata, geboorteplaatsen, etc. De naam wordt getoond als "achternaam, voorletters tussenvoegsel" in 1-kolom.
D.m.v. een knop wil ik een naam toevoegen. Er wordt een pop-up formulier geopend met allerlei gegevens over de persoon. De naam wordt hier in 2 of 3 verschillende velden ingevoerd: achternaam, voorletters en eventueel tussenvoegsel.
Na toevoegen sluit ik dit pop-up form, en doe een requery op het gegevensblad op het hoofdform. Nieuwe record is keurig opgenomen in de tabel.

Waarschijnlijk iets eenvoudigs, maar ik kan zo niet vinden, hoe ik dan automatisch het nieuw toegevoegde record kan selecteren (met VBA). Na selectie van het record wordt namelijk in een ander subformulier nog veel meer gegevens getoond.

Eerst had ik d.m.v een keuzelijst gedaan, en dan is het specieke record aan te wijzen d.m.v. me.kzlCertificaathouder = .... (iets van max. certificaathouderid)
Is dit ook mogelijk met een gegevensblad in een subform ?

mvg
John

Laatst bewerkt:
Ik snap je procedure niet helemaal, en vind hem behoorlijk ingewikkeld! Al was het maar omdat je het record probleemloos in het subformulier kan intypen. Wat is dan de meerwaarde van een los formulier? Ik zie 'm niet... Zelf vind ik de gegevensbladweergave gruwelijk, dus daar zou ik dan sowieso een net doorlopend formulier van maken. Maar dat is aan jou natuurlijk :). Bijkomend voordeel: je hoeft geen requery uit te voeren. Want dat is de oorzaak: zodra je een requery loslaat op een formulier springt de cursor naar het eerste record van dat formulier. Je moet dus het laatste record opslaan. En daar heb je gelijk een probleempje want het nieuwe record bestaat nog niet in het geopende subformulier (anders hoef je 'm niet aan te maken) dus je hebt ook geen recordnummer. Je moet dus wel een requery geven om het formulier bij te werken, maar het nieuwe nummer had je niet en kun je dus ook niet opzoeken. Dat moet uit je popup formulier komen.

In bijlage een printscreen van hoe het scherm er uit ziet. De database is te groot om hier even snel een testversie van te maken. Ik hoop dat het scherm duidelijk genoeg is.
In het formulier aan linkerkant staan alle certificaathouders, met slechts een paar kenmerken van betrokkene. Door op een naam te klikken wordt aan rechterkant rest van gegevens over betrokkene getoond. Hier staat een formulier met een aantal tabbladen, waar ik andere gegevens van betrokkene in kan verwerken.

Om een certificaathouder toe te voegen gebruik ik dus een knop, waarna het pop-up formulier geopend wordt om gegevens van de nieuwe certificaathouder in te voeren.

Wat ik zou willen is dat, nadat ik een nieuwe certificaathouder heb toegevoegd, de net toegevoegde persoon geselecteerd (en geactiveerd) wordt in formulier aan linkerkant, waarna rest van gegevens aan rechterkant ingevuld kan worden.

Het getal bovenin (751) geeft het ID weer van de geselecteerde Certificaathouder (nu voor testdoeleinden even neergezet).

P.S. ook in voorbeelddatabase Noordenwind wordt veel gebruik gemaakt van gegevensbladweergave. Nu is dat natuurlijk niet representatief, maar wat vind je precies zo "gruwelijk" aan deze weergave ? :cool:
Aan linkerkant staat een dergelijk formulier en geeft mij een keurig overzicht van alle certificaathouders.

mvg
John

Bijlagen

• Printscreen.jpg
    Printscreen.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 114
Als je naar je popup kijkt, zie je exact hetzelfde formulier als in je subformulier rechts. Je onderstreept nu dus volkomen mijn stelling: waarom gebruik je het subformulier niet om het record in te vullen? Is zó veel makkelijker!
En wat ik gruwelijk vind aan de gegevensbladweergave? Ach, behalve de nogal nadrukkelijke lelijkheid? Dat-ie lelijk is dus, en dat je er veel minder in kan automatiseren dan in een normale formulierweergave. Al dan niet doorlopend. En dat Microsoft hem vaak gebruikt, zegt eigenlijk al meer dan genoeg, want als ze bij MS érgens geen verstand van hebben, is het van dingen visueel aantrekkelijk maken :).

Ok, ik ben om :cool:

Ben groot gedeelte van mijn formulieren om het ombouwen.
Kom later nog wel even terug op deze vraag

bedankt voor meedenken

John

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan