• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Specifieke grafiekpunten selecteren voor een trendlijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmmy

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2009
Berichten
39
Beste lezer,

Ik krijg het maar niet voor elkaar om een aantal punten van een grafiek te selecteren voor een trendlijn. Een deel van de grafiek loop linear. Ik wil zelf de punten selecteren waarvan een lineare functie geproduceerd moet worden. Het enige wat mij lukt is van de totale functie een trendlijn te maken. Weet iemand misschien hoe ik van specifieke punten een trendlijn zou kunnen maken? Daarbij vraag ik me ook af of het mogelijk is om excel zelf de meest lineare punten te laten bereken/interpoleren? Nu doe ik dit handmatig door data van het niet lineare gebied weg te laten totdat de determinatiecoëfficiënt zo gelijk mogelijk is aan één.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt!

Mvg, Timmy
 
Beetje aan het frutselen geweest en heb voorbeeldje in elkaar gezet. Het is inderdaad lastig om deel-trendlijnen te maken heb ik gemerkt. Heb het opgelost door van het interessegebied (5 t/m 10 in mijn voorbeeld) een aparte reeks te maken, met dezelfde opmaak. Hiervan kan dan de trendlijn bepaald worden. Kijk maar of je er iets mee kunt...

Bekijk bijlage Deeltrend.xlsx
 
Op deze manier had ik het ook uiteindelijk ook opgelost. Maar ik dacht dat ik misschien een functie over het hoofd had gezien. Bedankt voor de hulp!
 
Misschien zijn er nog meer slimme ideeën... maar dit werkt zeker, vereist wel wat extra werk. Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan