• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Specifieke kolom zichtbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterSpec

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2021
Hi,

Ik ben op zoek naar een manier om in een sheet met verborgen kolommen F t/m AAZ, een van deze kolommen zichtbaar te maken met een zoekfunctie
Op regel 1 staat de variabele bijvoorbeeld het nummer 12345 staat.
Kolommen A t/m E blijven zichtbaar.
Ik vul nu in A1 12345 in en dan wordt kolom F zichtbaar
12346 geeft kolom G er bij.
Als ik 0 ingeef worden alle kolomen weer verborgen.
Prima mee te werken alhoewel de macro steeds moet worden bijgewerkt.

Ik had een Macro met onderandere de regels:
If Range ("A1").Value = 12345 Then Columns ("F:F") . Hidden = False
If Range ("A1").Value = 12346 Then Columns ("G:G"). Hidden = False
en werkt perfect, maar ik kom er nu achter dat ik maar een beperkt aantal If-Then regels kan invoeren.

Nadeel hiervan is ook dat ik kolom aanstuur en niet opzoek naar inhoud van een cel.

Is hier een manier voor om dit eenvoudiger op te zetten?

Ik ben pas begonnen met macro's etc, dus ben zeker geen expert, maar zou hiervoor graag een oplossing vinden.
Groeten Peter

Doe het zonder de If Then structuur:
Code:
Select Case Range("A1").Value
    Case 12345: Columns("F:F").Hidden = False
    Case 12346: Columns("G:G").Hidden = False
End Select

Maar waarom dat voor 723! kolommen laten werken?
En wat bedoel je met het zoeken naar cel inhoud?

Laatst bewerkt:
Als er een logisch verband tussen de ingegeven waarden zit zoals in jou voorbeeld steeds 1 hoger.

kan het ook bijv op deze manier

Code:
Columns(6+Range("A1").value -12345).Hidden = False

maar het mooie van VBA is dat er geen standaard (beste) oplossing is. afhankelijk van de precieze opzet en verband tussen (groepen) kolommen kun je helemaal op maat code maken.
belangrijkste wat je moet leren is patronen te zien die in (korte) code te vangen is ipv inderdaad 722 if's te maken voor elk kolom.

Edmoor, dank voor deze oplossing.

Het blijft zo inderdaad wel bewerkelijk. Het is een groeiend bestand.

Ik wil bijvoorbeeld artikel 12345 en artikel 21210 naast elkaar hebben staan.
Een nieuw artikel komt nu in kolom ABA te staan en ik moet in de macro nu die extra regel toevoegen.

Het zou mooi zijn als ik in de cel (A1)een artikelnummer in kan voeren, en dat deze dan automatisch de kolom zoekt (en weergeeft)waar op regel 1 dat artikelnummer wordt vermeld.
Maar gegeven oplossing is zeker een werkende optie.

Dank tot nu toe.

Je hebt ook naar de oplossing van roeljongman gekeken?
Plaats eens een voorbeeld documentje.

Of kijk eens naar deze:
Bekijk bijlage PeterSpec.xlsm

Tik in A1 een nummer in en druk op Enter.
12345 en 21210 zullen worden gevonden en de betreffende kolom zichtbaar gemaakt.

Laatst bewerkt:
Het is helaas geen oplopende reeks.
Huidige bestand is 4Mb groot.
Ik ga vanmiddag een voorbeeld bestandje plaatsen.

Kijk nog eens naar #5.

Edmoor,

Heel erg bedankt
#5 werkt perfect en precies wat ik voor ogen had.

Nogmaals dank voor de zeer snellle en goede oplossing.

Groeten,
Peter

Werkt goed , ook voor andere zoekfuncties in mijn tabel, alleen nu zie ik de eerste kolom waarin gevraagde gegevens voorkomt.
Het zou mooi zijn als de zoekopdracht alle kolommen zichtbaar maakt waar op specifieke regel gevraagde gegevens staan.
Ik zoek bijvoorbeeld alle artikelen die als bron China hebben. (Regel 4)

Is dat ook mogelijk?
Bij voorbaat dank.

Tuurlijk.
Dan moet je die zoekopdracht in een loop zetten.
Kan ik vanavond naar kijken als je wil.

Het lijkt mij dat jij de tabel verkeerd hebt opgezet. Ik zou de artikelen onder elkaar zetten ipv achter elkaar. Je kan dan eenvoudig filteren.

Goedemiddag VenA,

Ik begrijp je opmerking.
Dat doe ik nu met transponeren om daarna de betreffende artikelen op te roepen en aan te passen, echter wil ik de originele file filteren en bijwerken.
Als ik mijn file horizontaal zet dan zou de lengte van de regel omgerekend ca115 meter breed zijn.
Daarna een PDF creëren en uitdraaien kost me een halve boom
Nu zijn het ca 675 regels die ik al filter op artikelgroep. waar ik heel snel doorheen scrol.

Ik heb al een deel van mijn probleem(uitdaging) opgelost met scriptje van Edmoor, maar zou nu net als met verticaal filteren alle kolommen willen zien volgens selectie.

Ik wacht het nog even af. Heb goede hoop.

Simpel:
Maak een echte tabel van je gegevens en gebruik een validatielijst in cel A1.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Target.Address(0, 0) = "A1" And Target <> "" Then _
 ListObjects(1).Range.Columns(ListObjects(1).ListColumns(CStr(Target)).Index).Hidden = 0
End Sub

Doe het zoals VenA zegt.
Daarnaast kan Range.Find i.c.m. .FindNext niet in verborgen kolommen zoeken.
Dat moet je dan weer met een trukendoos oplossen als Application.Match of anderzijds.
Toch een poging voor je gedaan, just for the heck of it ;)
Bekijk bijlage PeterSpec.xlsm

Maar als je dat beloofde voorbeeld document plaatst komt er vast iets beters uit.

Laatst bewerkt:
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Ik heb de eerste oplossing van Edmoor al in mijn file opgenomen. En dit werkt goed. Maar ik mis de oplossing om ALLE kolommen met juiste info zichtbaar te maken.
Dit geldt voor bijgevoegde excel bijvoorbeeld voor Regel 10 merk of regel 14 status van de specificatie.
Voor nu is de status Veld A1 getal 1 dan zijn alle kolommen er . Getal 99 dan is alles weg. Daarna moet veld A1 leeggemaakt worden.
In veld A5 artikelnummer ingeven b.v. 12345 en ik zie 12345. Daarna 12346, en deze komt er bij zoals gewenst. Nu kan ik vergelijken en aanvullen.

Nu komt het voor dat ik alle artikelen met merk A moet wijzigen op bijvoorbeeld de kleurcode van het artwork. Dit doe ik nu door hele bestand te transponeren en dan te filteren op het merk.
Alle nummers noteren en aanpassen in het originele bestand.

Het zou mooi zijn als ik het originele bestand kan filteren op bijvoorbeeld merk , land van origin of wat dan ook.
De kolommen G t/m O gebruik ik al om te filteren op categorie van artikel. Ook dit werkt perfect.

In het originele bestand heb ik nu 900 artikelen met in totaal (indien van toepassing op categorie) 650 regels Horizontaal wordt veel te breed en kan ook niet als PDF worden afgedrukt

Ik probeer hierbij 2 afbeeldingen te uploaden, maar weet niet of het hiermee is gelukt.

Bijlagen

• Macro 1.JPG
    Macro 1.JPG
    42,5 KB · Weergaven: 20
  • Spec voorbeeld.GIF
    Spec voorbeeld.GIF
    67,8 KB · Weergaven: 18
Dank voor jullie berichten.
Ik krijg "bestandje" niet geupload. Zal er wel te oud voor zijn.
Bestandje was ondanks dat ik er heel veel uit had gegooid nog steeds bijna 3 Mb groot. (Origineel was 5Mb)

Ik heb ideeën opgedaan en ga hier mee aan de gang.
Het is nu werkbaar en ben opgegeven ideeën aan het bekijken en invoeren in mijn macro. Er komt al wat uit.

Nogmaals , allen bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan