• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

specifieke waarde optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aanbod

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Hallo,

Ik ben op zoek naar een formule die bepaalde waardes optelt als in de kolom ervoor een s wordt vermeld.

Bijvoorbeeld:

kolom 1 kolom 2
s 10
20
30
s 15
s 19
40

In kolom 1 staat dan de letter en in kolom 2 de cijfers.

Dan moet de formule alle waardes optellen uit kolom 2 als in kolom 1 een s ervoor staat vermeld.

Hopelijk is het zo duidelijk. Zo niet dan hoor ik dat graag.

Groet Andre

Laatst bewerkt:
Aanbod,

Daar kun je de formule - SomProduct voor gebruiken.
Code:
=SOMPRODUCT((A1:A10="s")*(B1:B10))

Laatst bewerkt:
Zou je een voorbeeld van de formule kunnen geven. Want ik snap deze matrix niet??

De uitkomst zou moeten zijn 10+15+19 = 44

Dus alleen de cijferwaarde in kolom 2 mag opgeteld worden als in kolom 1 een "s" wordt vermeld.

Groet Andre

Ik ben er vanuit gegaan dat de eerste "s"in A1 staat en het eerste getal in B1
Daar komt inderdaad 44 uit.

Hij kijkt in welke cel een "s" staat en dan telt hij de getallen die in de cel ernaast staan op.

Wou net zeggen dat die formule zeker wel werkt, maar je kan ook deze eens testen(doet het zelfde):
Code:
=SOM.ALS(A1:A6;"s";B1:B6)

Iedereen heel hartelijk dank voor het reageren.

Ik heb de eerste formule (sorry Cobbe) toegepast en het werkt.

Bij deze ga ik de vraag als opgelost zetten.

Nogmaals dank.

Andre

Waarom sorry? Het was enkel een post om een andere werkwijze te tonen zodat je ziet dat er soms meerdere oplossingen mogelijk zijn.
Ik werk hier niet met verplichtingen hé, want ben voorlopig nog niet betaald. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan