speedfan zegt veel te heet fans draaien wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

dubber

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
hallo
bij de oude pc van mams die naar boven gaat hebben we een paar jaar geleden een probleem gehad dat ie steeds opnieuw opstarte.
vandaag eens de oed verzameld om te kijken wat het probleem nu is.
alles aangesloten en geeft alleen een dialer als probleem.
dus alles geupdate en virusscanners eroverheen.
alle rotzooi verwijderd, cookies, programma,s bestanden etc en alles opnieuw gedefragmenteerd.
alles is dus schoon, hierna speedfan erop gezet en deze geeft veel te hoge waardes aan.
hij geeft aan fan 1 en 2 en daaronder weer fan 1 en 2, de eerste 2 fans staat de snelheid op o en temperatuur van 144 graden
de tweede fan 1 en 2 draaien met bijna 3000 rpm en geven dezelfde waardes aan.
hierna de computer uitgedaan en uitelkaar gehaald (behuizing) en met de stofzuiger alles schoongemaakt.
de fans heb ik losgehad en de koelribben van de processor ook met de stofzuiger schoongemaakt.
dit ook met de videokaart en het geheugen.
hierna alles weer in elkaar gezet en weer opgestart.
als temperatuur voor de hd varieerd deze tussen de 43 en de 50
temp 1 en 1 (bovenste en onderste rijtje) blijft echter tussen de 142 en de 144 graden.
een andere temp bij 2 is dan 60 graden.
lijkt me veel te hoog en de pc is dan ook aardig traag.
ook heb ik geprobeerd xp er opnieuw op te zetten maar hij geeft aan dat ie dat niet kan doen omdat de versie op de computer nieuwer is dan die op de disc.
hieronder even de gegevens:
amd 1800 met 256 pc133 werkgeheugen, 20 gb harde schijf, windows xp pro.
asus moederbordje.
wat te doen?

temp 1 en 1 (bovenste en onderste rijtje) blijft echter tussen de 142 en de 144 graden
Dit zijn valse metingen, al zouden deze temperaturen gehaald kunnen worden, was de boel kapot of al veel eerder uitgeschakeld.

leek mij ook, maar goed speedfan zou toch goed moeten werken?
dus gewoon negeren of toch proberen windows xp er opnieuw op te zetten?

Als je Xp er opnieuw op wil zetten, doe dan een schone installatie. Dus niet vanuit Windows zelf installeren, want dan krijg je de melding weer, dat er een nieuwer systeem op staat.(komt door SP2).

hoe ga ik dan precies te werk en maakt het wat uit dat de computer die deze vervangen is reeds is voorzien van die xp installatie?

overigens speedfan ook op mijn eigen pc gezet en getest.
fan 1 53 graden
fan 2 53 graden
fan 3 57 graden
fan 1 101 graden
fan 2 126 graden
hd0: 45 graden
temp 1: 57 graden

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan