Speedfan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fenkie

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2005
Beste forumleden,

Ik hoop dat ik gebruik mag maken van jullie kunde en wijsheid.

Sinds kort heb ik een het programmaatje speedfan, versie 4.23, gedownload en geinstalleerd. Met dit programmaatje kun je de temperatuur van o.a. je processor in de gaten houden. Op zich een prima programma. Hij doet op mijn computer alleen heel vreemd. Op het moment dat ik mijn computer afsluit gaat de ventilator ineens heel hard draaien.

Ik heb jammer genoeg het programma van mijn computer moeten halen want zo behoort het programma volgens mij niet te werken.

Wat overige info:
De temperatuur van mijn processor was niet te hoog (39 graden), het is een pentium 4 processor 3,2 ghz. De pc is een HP pavilion t880. Deze bezit twee ventilatoren. 1 grote onder en 1 kleinere bovenin.

Met vriendelijke groet en een mooie dag toegewenst,

Fenkie.

Mijn vraag

Hallo Builtje,

Mijn vraag is eigenlijk of het zo hoort dat wanneer je je computer afsluit de ventilatoren ineens heel hard gaan draaien? Wanneer ik het programma Speedfan eraf haal heb ik er geen last meer van.

Ik vind het programma namelijk top maar durf het niet meer te gebruiken.

Groetjes,

Fenkie

Ik vind het ook apart. Ik heb het programma gewoon geinstalleerd met de basis setting en heb dus niets veranderd aan de instellingen. En de temperatuur is ook niet te hoog (max 45 graden celsius).

Ik heb een ASUS moederbord. Misschien dat het daaraan kan liggen.

Ik heb op het internet gespeurd maar kon niets vinden. De pc waarop ik de software heb gebruikt is een HP T880.

Groetjes,

Fenk.

Geplaatst door Fenkie
Op het moment dat ik mijn computer afsluit gaat de ventilator ineens heel hard draaien.
Dit heeft toch echt met een instelling van Speedfan te maken. Waarschijnlijk heb je een fan op automatisch staan, zodat bij een bepaalde temperatuur deze langzamer gaat draaien. Als je de pc uit gaat schakelen wordt Speedfan uitgeschakeld, eerder dan de pc is afgesloten, dus de fan gaat weer op volle snelheid draaien.

Het ligt waarschijnlijk niet aan het programma Speedfan.

Laatst bewerkt:
beste Builtje en Crash,

Hartelijk dank voor jullie reacties :thumb: .

Beste Builtje, het programma Asusprobe werkt bij mij niet. Als ik het programma installeer krijg ik tot tweemaal toe de foutmelding: Can't find LMControl Procedure :confused: .
En vervolgens geeft het programma geen temperatuurmeting aan van mij moederbord/processor en snelheid fan.
Mijn moederbord is van AsusTek ComuterInc en de productnaam is Puffer2. Misschien ligt het daaraan?

Beste Crash,

Ik weet niet of ik de fan op automatisch had staan maar het vreemde was het volgende. De ventilatoren draaien normaal gesproken (met en zonder speedfan) geruisloos. Alleen als ik af ga sluiten gaan deze ventilatoren als een grasmaaier tekeer :8-0: . Echt heel hard. Daarom vond ik het vreemd en ben ik wat bang dat het programma mijn computer beschadigd.
ps. Je hebt een mooie computerkast. Heb de foto's even bekeken.

Met vriendelijke groet,

Fenk.

Laatst bewerkt:
Gelukt!

Beste forumleden,

Ten eerste wil ik jullie hartelijk danken voor het meedenken.

Ik ben er eindelijk achter... Builtje en Crash, jullie hebben gelijk. Ik heb waarschijnlijk (per ongeluk) een instelling veranderd. Je hebt bij speedfan de mogelijkheid te configureren en daarin te kiezen voor opties. En daarin kun je het hokje voor "fan 100%" bij afsluiten programma aankruisen. Tja, en dat stond aangevinkt :D

En ik heb weer wat geleerd vandaag :)

Ik heb mij gewoon zorgen gemaakt om niets.

Met vriendelijke groeten,

Fenkie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan