Speedfan

Status
Niet open voor verdere reacties.

jws1976

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2006
Hallo,

De ven in mijn pc slaat af en toe aan en maakt dan vrij veel lawaai. Ik voer geen bijzonder zware toepassingen uit en heb ook niet het gevoel dat het aan de warmte van cpu of harddisk ligt. Ik heb speedfan geprobeerd. Dit programmaatje vindt alleen mijn harddisk en die is op zijn heetst 37 graden geweest. Het vreemde is dat de ven aanslaat op de vreemste momenten onafhankelijk van de warmte lijkt het. Ik heb een HP Pavilion t690. Best wel een redelijk krachtige pc (denk ik).

Dit is wat speedfan vindt:
I/O properly initialized
Linked ISA BUS at $0290
Linked Intel 82801FB ICH6 SMBUS at $0400
Scanning ISA BUS at $0290...
Scanning Intel SMBus at $0400...
Unknown Winbond2=$FFFE ID=$3A on SMBus at $2E
SMART Enabled for drive 0
Found WDC WD2000JD-22HBB0 (200,0GB)
End of detection
SMBus msg : Failed reset at end $4C ($40)
SMBus msg : Failed reset at end $6B ($01)

Ik hoop dat iemand bekend is met het programma en mij weet aan te geven of ik iets fout doe. Ik heb geen idee hoe heet mijn processor is op deze manier.

Onder het menuutje CLOCK kan ik kiezen welk moederbord etc....dat moet ik waarschijnlijk gaan invullen?

Ik hoop dat jullie meer weten. Alvast bedankt!

gr,
JW

Onder het menu "Clock" niets doen, als het goed is kreeg je ook een waarschuwings venster.

Kennelijk kan Speedfan geen sensors voor je moederbord/processor vinden of niet uitlezen.

kijk eens of Everest Home Edition wel temperatuur weergeft van je processor.
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
In Everest ga je naar :
Computer > sensors.

PS is de cpu fan en koelblok wel vrij van stof?

bedankt

voor de tips. ik ben nu everest aan het ophalen. van dat stof...ja ik ben bang dat het niet erg fris is... moet ik de kast even openhalen en de stofzuiger erop zetten?

niet direct de stofzuiger erop zetten.!!

Beter is om met een schone verfkwat het stof voorzichtig te verwijderen. Je kunt wel de stofzuiger op een langzame stand gebruiken om de dwarrelende stof op te vangen.(op afstand)

woh...

prachtig zeg! krijg echt enorm veel informatie uit dat programmaatje. mag ik hier wat knippen en plakken? ik geloof nl. dat mijn fysiek geheugen voor een redelijk groot deel gebruikt wordt t.o.v. wisselbestand, maar misschien kan dit helemaal geen kwaad?

Kopieer en plak maar. Als het te veel is, knip ik er wel uit wat overbodig is.:)

Fysiek geheugen:
Totaal 1023 MB
Gebruikt 414 MB
Vrij 609 MB
Percentage 40 %

Wisselbestandgrootte:
Totaal 2463 MB
Gebruikt 355 MB
Vrij 2108 MB
Percentage 14 %

Virtueel Geheugen:
Totaal 3487 MB
Gebruikt 769 MB
Vrij 2717 MB
Percentage 22 %

Physical Address Extension (PAE):
Ondersteund door Besturingssysteem Ja
Ondersteund door Processor Ja
Actief Nee

sensors

Sensoreigenschappen:
Sensortype HDD

Temperaturen:
WDC WD2000JD-22HBB0 31 °C (88 °F)

di is het enige dat everest vindt....volgens mij de harddisk

Dat is inderdaad je hardeschijf. Kennelijk heeft jou moederbord geen temperatuur sensors, anders had 1 van de twee programma's die wel gevonden.

Wat betreft je geheugen, het is beter dat je fysiek geheugen voornamelijk gebruikt wordt. Je wisselbestand is een optelling van het fysiek en virtuele geheugen. Het virtuele geheugen is een gereserveerd gedeelte van je hardschijf, die door Windows gebruikt wordt, als het fysieke geheugen te kort schiet. Het is dus veel trager dan je fysieke geheugen.

geheugen

ik heb daar ooit eens een tip over gelzen. ik geloof dat ik in het register een 0 door een 1 heb vervangen, waardoor het besturingssysteem nu volledig wordt aangestuurd door het fysieke geheugen. dat laat ik dan maar staan zo ;)...

misschien ligt de cpu warmte wel in de buurt van de temp. van de hardeschijf? 31 graden is niet echt iets om je zorgen te maken toch?

Je CPU zal warmer zijn dan je hardeschijf ben ik bang.

asus moederbord is dat niet best?

Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID 63-0328-000000-00101111-012306-I915$A0005102_BIOS DATE: 01/23/06 20:09:06 VER: 08.00.10
Moederbordnaam Asus PTGD1-LA

Front Side Bus Eigenschappen:
Bus Type Intel NetBurst
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 800 Mhz
Bandbreedte 6400 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen:
Bus Type Intel Direct Media Interface

Moederbord Technische Informatie:
CPU Sockets/Slots 1 Socket 775
Expansie Slots 3 PCI, 1 PCI-E x16
RAM Slots 4 DDR DIMM
Geïntegreerde apparaten Audio, LAN, IEEE-1394
Groottefactor(Form Factor) Micro ATX
Moederbordafmeting 240 mm x 240 mm
Moederbord Chipset i915P

Moederbordfabrikant:
Firmanaam ASUSTeK Computer Inc.
Productinformatie http://www.asus.com/products1.aspx?l1=3
BIOS Download http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

ik kan dus in principe niets doen aan de ven?

Hmm, je hebt een recent moederbord. Vreemd dat er geen sensors opzitten:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan