Speedfan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tommatje

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2008
Hallo,

Ik heb speedfan geïnstalleerd en als ik het opstart beginnen de fans in mijn PC te draaien alsof ze de server van de bank aan het koelen zijn:o

Ik heb het dus maar verwijderd want de buren kwamen klagen over de herrie...:p

Nee, ff serieus.

Op hoeveel % staat de ventilator van me CPU standaart ingestelt? (AMD Athlon 46X2 DuoCore 6300+) en hoeveel % mag of moet ik het laten draaien. En welk nut heeft het om de fan harder te laten draaien? Word me PC dan sneller???:(

Dit geld ook voor me case fan. op hoeveel % moet die staan voor optmiale prestaties?

Alvast bedankt!;)

(Met % bedoel ik het aantal procent wat speedfan aangeeft, en als ik speedfan start gaat hij gelijk naar 100% op alle en daar krijg ik veel herrie van)

Laatst bewerkt:
Zolang de temperatuur goed blijft kan je de fans wel ietsjes lager zetten, maar wees heir voorzchitg mee. Hiermee kan je ehct wat slopen. Zet eerst is je temperaturen hierop en dan kan je kijken hoe hard je fans kan laten draaien. mvg Swallav

Ze staan nu gewoon op standaart maar ik vroeg me af of het nut heeft om de fans sneller te zetten. Ik dacht dat mijn processor idle rond de 30 graden is:cool:

Maar wat is ie stressed, daar gaat het nu even om. MIjn amd turion 64x2 is idle zo'n 35 c (in een laptop). Echter als ik een spelletje speel of andere programma's gebruik die nogal wat gebruiken kan ie best 80 graden worden. Heel extreem komt 85 wel eens voor. Dat ding van mij kan wat hebben maar er zijn processors die bij 70 graden al de geest geven

Wat is hij stressed? Dat wil ik ook wel eens weten. Ken je misschien een progje (behalve speedfan) die je CPU laat stressen en een progje wat je temp meet.:thumb: Beide moeten op Vista kunnen

Om te beginnen Core Temp mijn favoriet omdat deze ook een logboek bijhoudt van de temps. Daarnaast heb je nog everest. Stressed is dat je CPU zegmaar 100% staat voor een bepaalde tijd. Zegmaar dat ie druk heeft

Om op je vraag te reageren: er is geen standaard toerental bij geregelde fans.
Het toerental is afhankelijk van de belasting (=warmteontwikkeling) van je CPU, de omgevingstemperatuur en de ingestelde grenswaarde. Soms kan je deze laatste zelf wijzigen zodat je ofwel de geluidsproduktie wat laat afnemen, ten koste van een iets hogere temperatuur, of juist beter laat koelen terwijl de boel luidruchtiger wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan