speedtouch 510 bruikbaar als bridged ethernet router?

Status
Niet open voor verdere reacties.

frobo

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2004
Ik stap over van Planet Internet naar een WiFi-buurtnetwerk. Ik wil mijn bestaande draadloze huisnetwerk aan de WiFi-ontvanger hangen. Kan ik mijn Speedtouch 510 gebruiken als router achter de WiFi-ontvanger?
Achter de router wil (heb) ik een DHCPnetwerk, dat deels draadloos is (er hangt een Belkin Acces Point in)
De router moet een vast ip-adres krijgen binnen de range van het buurtnetwerk (voor de communicatie met de WiFi zender). Ik kom er niet achter hoe ik dat kan doen.
Vraag me af of het eigenlijk wel mogelijk is. Er zit achterop de Speedtouch 4 x RJ45en 1xRJklein(telefoon). Kan ik 1 van de 4 als uplink gebruiken naar de WiFi ontvanger? Of moet ik een andere router kopen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen:rolleyes:

ik heb een Belkin 54g. Op belkin.com is het artikelnummer F5D7130df

Ik heb dezelfde router.

Moet volgens mij kunnen via 192.168.2.1
Internet WAN
Connection type veranderen van Dynamic in Static en dan verder invullen.

Maak wel eerst even een backup van je originele settings!

bedoel je de instellingen op de speedtouch of op de belkin?

Geplaatst door nanette
Moet volgens mij kunnen via 192.168.2.1

In de Belkin; type daarvoor dit nummer in je adresbalk.

NB Vergeet je Backup niet te maken, staat op dezelfde pagina linksonderaan!!

Ik heb in de belkin wel wat dingen geprobeerd, maar zit vooral met de speedtouch te klooien. Die wil ik omzetten van ADSLmodem naar ethernet-router, met een vast ip-adres.
Kan dat eigenlijk wel?

Beste forbo,

Eeen Speedtouch 510 is een ethernetmodem maw router en modem dus ik begrijp niet helemaal wat je wilt gaan doen.

:o

Oeps, sorry, even niet zo goed gelezen.

Blijkt dat je een Belkin AccesPoint hebt, ipv een router; ik heb dus de Belkin router . . .
Dan haak ik af,voordat ik nog meer verkeerde info geef

okee, ik zal proberen het uit te leggen, maar het kan dat ik heel vreemde dingen zeg.

De huidige situatie:
ADSL van Planet Internet komt binnen in de Speedtouch (RJ12-ingang). De Speedtouch logt in bij Planet ADSL.
Uit een van de 4 RJ45-aansluitingen gaat een UTPkabel naar de Belkin acces point. Mijn laptop heeft een WiFi-kaart die communiceert met de Belkin. Ook mijn buurman heeft een Laptop die hiermee communiceert. Beide laptops krijgen automatisch een ip adres toegewezen van de Speedtouch.

In de nieuwe, gewenste situatie blijft alles achter de Speedtouch oftewel in huis (de Belkin, de laptops met automatische IP-toewijzing) hetzelfde.
De buitenkant van de Speedtouch moet aangepast worden. Hij belt namelijk niet meer in bij een ADSL-provider, maar moet contact maken met een ander netwerk (via WiFi). Hiervoor heb ik een IP-adres, subnet, gateway en 2 DNSsen gekregen. Als ik deze in mijn PC invoer en die met een kabel aan de WIFi-ontvanger plug, dan werkt het. Maar dan ben ik niet draadloos.
Dus ik wil graag de Speedtouch het vaste IP-adres geven, zodat hij herkend wordt binnen het wijk(WiFI)netwerk. En ik weet niet hoe ik dat moet doen. Intussen kan ik wel via de internetbrowser in de setup van de Speedtouch, maar dan ben ik de kluts kwijt.

En hoe is de opbouw van de wijk wifi netwerk ? (apparatuur)

Je kunt wel in de setup van de Speedtouch dingen gaan aanpassen maar de vraag is of dat zinvol is.

Voor zover ik het begrijp, heeft het wijkwifinetwerk twee zenders op de daken van de hoogste gebouwen in de wijk (een kerk en een hotel) staan.
Als je abonnee op het wijknetwerk wordt, krijg(koop) je een WiFI ontvanger (een Wandy zie www.wandy.nl). De wandy heeft draadloos contact met de zender op het dak van het hotel.
Uit de wandy komt een UTP-kabel. Die gaat in een kleine splitter (zit ook de voeding van de wandy op aangesloten), waaruit een crosscable (UTP) komt die rechtstreeks in een netwerkkaart van een PC kan, maar die ik graag in de Speedtouch wil doen, waarna de Speedtouch het verder in huis distribueert.

Het IP-adres wat ik van de wijknetwerkbeheerder heb gekregen valt binnen de IP-range van het wijknetwerk. Als ik mijn laptop dit IP-adres geef en ik steek de crosscable uit de wandy in de laptop, dan heb ik verbinding met het wijknetwerk.

Net wijknetwerk zit geloof ik weer achter een eigen IP-adres op het internet. Alle aangesloten wijkbewoners hebben in principe hetzelfde IP-adres, gezien vanaf het internet.

beste Upsidaisy,

OP de site van Wandy vind je bij 'Toepassingen' meer informatie over het wijknetwerk. Het zevende voorbeeld: Lombox.

www.lomboxnet.nl

de handleiding heb ik doorgelezen, maar ik kan er niet in vinden hoe en waar ik de buitenkant van de Speedtouch een vast IP-adres kan geven.:(

Schijnt toch wel mogelijk te zijn via de web-interface (vanaf documentblz. 23)
Toegang via 10.0.0.138

De range van je wijknetwerk is een andere dan degene die de Speedtouch normaliter uitgeeft want die liggen allemaal in de range van 10.0.0.150 en daar zit denk ik het probleem.Klopt ?

inderdaad, de range van het wijknetwerk is anders dan het interne netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan