Speedtouch 510 instellen voor multi user

Status
Niet open voor verdere reacties.

lexvo

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2005
Berichten
21
Dit is waarschijnlijk een eenvoudige vraag, maar ik kan even niet vinden hoe ik mijn Speedtouch 510 modem moet instellen op meerdere PC's. Tot nu toe had ik er altijd 1 aangesloten, maar nu wil ik een tweede toevoegen. Het lijkt er echter op dat maar 1 van de 4 poorten van het modem werkt. Uit de handleiding en de html (10.0.0.138) wordt ik ook niet veel wijzer.
 
Ehh .... wat bedoel je eigenlijk met 'vier poorten'?
Want de speedtouch 510 is een modem, waarop je maar één computer kunt aansluiten.

Óf in plaats daarvan een router.
En op die router kan je wél meerdere computers (al of niet draadloos) aansluiten.

Dus eerst maar antwoord op je (ik denk onterechte) opmerking dat er vier poorten voor vier computers zouden zijn.
Tenzij het niet de Speedtouch 510 is natuurlijk ......
 
Dat is niet correct: De Speedtouch 510 is een ADSL routermodem.
Afhankelijk van het type heeft die 1 of wel degelijk 4 ethernetpoorten waar pc's of laptops aan aangesloten kunnen worden.

Waar het misschien mis gaat is, voor type 510v3, die met de lampjes aan de voorzijde van de routermodem:
10Base-T Half Duplex-interfacing
Als u een of meerdere 10Base-T Ethernet-poorten op uw pc of pc's
gebruikt, moet u controleren of deze voor "Auto Negotiation of Half
Duplex" zijn geconfigureerd.
U moet in geen enkel geval de 10Base-T -poorten voor Full Duplex
configureren!
Opmerking: Sommige AST510 -modellen beschikken over 10/100Base-T
Ethernet-poort(en). In deze gevallen is het apparaat voorzien van een tweede
LED per Ethernet-poort die de 100Base-T-status aangeeft.

Ik interpreteer de bovenstaande informatie voor dat type Speedtouch 510 met de lampjes aan de voorzijde:
a. Als de Speedtouch beschikt over 10/100 mbit aansluitingen, te zien aan het extra 'lampje' (zie citaat hierboven): Dan moet óf 100 mbit beschikbaar zijn op de pc's óf aIs op de pc's slechts een 10 mbit netwerkkaart beschikbaar is, dan moet die wel verplicht op Auto Negotiation (of 10 mbit half-duplex) zijn ingesteld.
b. Als de speedtouch uitsluitend over 10 mbit aansluitingen beschikt, dan moet altijd Auto Negotiation (danwel 10 mbit half-duplex) zijn ingesteld op de netwerkkaarten van de aangesloten pc's.

Wat ik zou doen als ik jou was is om op een pc die op een van de poorten succesvol kan verbinden die ook de andere 3 poorten te laten testen. Blijft dat werken, dan zijn de poorten blijkbaar in orde, en kun je gaan kijken naar de instellingen op de andere computers voor wat betreft snelheid (10 mbit versus 100 mbit) en de instellingen m.b.t. half-duplex of full-duplex verkeer (zie hierboven, als jouw type 510 inderdaad er zo eentje is met de lampjes aan de voorzijde).

Nederlandstalige handleidingen van de 510 zijn te vinden: hier

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan