Speedtouch 510 <-> Sitecom 54g reset zichzelf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Hallo,

Enkele maanden geleden kampte ik met het volgende probleem. Bij mij thuis was de modem (Speedtouch 510) met ethernetkabels verbonden met de PC's, daar tussen zat een router van Sitecom. Op een gegeven moment bevroor bij mij steeds de verbinding. Ik moest dan echt alle kabels (router en modem) eruit trekken (stroom eraf) wilde ik weer verbinding krijgen. Uiteindelijk mocht ik de router (daar lag het probleem aan) onruilen. Sindsdien gebruik de ik de router Sitecom 54g.

De situatie nu is voor de rest niet veel anders dan toen; mijn Speedtouch is verbonden met de router (Sitecom 54g; WL-160 01 v001) en die weer met de PC's. Maar sinds enkele weken heb ik opeens weer last van een nieuw, soortgelijk, probleem. Volstrekt willekeurig valt de verbinding opeens weg, opeens gaat het DSL lampje van de Speedtouch oranje knipperen, blijft dat doen en wordt uiteindelijk weer groen en de verbinding is er weer plots. Bij elkaar duurt het een krappe minuut. Niet erg als het een keer per dag gebeurt, maar vanavond was het even 3x raak binnen een uur. Er lijkt voor mij geen logica in te zitten; hij gaat volstrekt oranje knipperen. Ik heb gezien dat het én gebeurt wanneer ik echt aan het internetten ben maar ook wanneer de PC bijvoorbeeld uit staat. Heel raar. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Mijn besturingssysteem is Windows XP, de firewall die ik gebruik is Comodo. Modem is Spedtouch 510 met router Sitecom 54g. Alles is verbonden met ethernetkabels, dus geen draadloos netwerk.

Laatst bewerkt:
Bel de provider, en laat hun uitzoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Voor het zelfde geval is er iets mis in bijv. de wijkcentrale of met de kabels die gebruikt worden.

Als je ADSL gebruikt, kun je natuurlijk in je eigen huis even nakijken of je splitter nog in orde is. Koop er desnoods 1 bij. Kies de goede (voor ISDN of analoge lijn, wat maar van toepassing is). Zouden bij de lokale electronica zaak niet veel mogen kosten dan 10 euro.

Tijs.

Excuus dat ik niet had verteld dat ik ADSL heb. ;)

Ik zag net dat ik firmware 1.45 heb zitten op de router en zag op de site van Sitecom staan dat er nu versie 1.67 al is en zelfs 1.69. Nou ben ik altijd wat huiverig voor dit soort dingen; maar kan dit ook helpen om 'n upgrade te doen; of is de kans klein dat het probleem aan de firmware/stuurprogramma?

Kijk, eigenlijk is het niet zo moeilijk:
De ADSL provider zal (als je ze belt) direct aangeven dat je de door hun geleverde apparatuur (vaak zo'n doe-het-zelf pakket) moet aansluiten vóórdat zij gaan meten, anders hebben zij geen helder materiaal om mee te werken.

Je kunt dit ook gewoon zelf alvast doen voordat je belt, en even (een paar dagen of zo) kijken of het probleem terugkomt.

Komt het probleem niet terug, dan is het aannemelijk dat je het het probleem moet zoeken bij de apparatuur die je zelf hebt aangeschaft. In dat geval zou een firmware upgrade kunnen helpen. Kijk ook even na wat er allemaal met de firmware upgrades opgelost is vanaf de versie die je nu hebt. Is dat volstrekt niet gerelateerd aan je probleem, dan is de kans klein dat een firmware upgrade je probleem verhelpt.

Tijs.

Update.

Volgens KPN werkt de modem 100% goed. In de log is te zien dat de modem wel data krijgt maar het op een gegeven moment niet meer oppikt. Dit ligt zeer waarschijnlijk aan de bekabeling. Tip van hem was om de kabel tussen modem-splitter drastisch in te korten. Deze kabel is bij ons een gewone telefoonkabel van 15 meter; die heeft het 3 jaar goed gedaan maar volgens hem zijn ze er eigenlijk niet geschikt voor en op een gegeven moment krijg je dan dit probleem. De afstand kan je dan toch krijgen door een lange ethernkabel te gebruiken naar de modem.

Alleen, nu ben ik dus op zoek naar een ethernkabel van meer dan 30 meter. Volgens de helpdeskmedewerker moeten ze makkelijk bestaan, hij noemde zelfs een getal van 100 meter. Maar waar kan ik zo'n lange kabel kopen? Iemand een idee, tip?

Zojuist een winkel gevonden, meteen besteld: kabel van 30 meter.

Ik hou jullie op de hoogte! :thumb:

Probleem is inmiddels weg. We hebben de telefoonkabel verkort en de ethernetkabel langer gemaakt. Dat heeft geholpen! Thanks for the hulp! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan