Speedtouch 510 + sitecom switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

IgniteIddo

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 jul 2001
Berichten
1.334
Ik probeer de volgende opstelling te configureren

ADSL-lijn --> Speedtouch 510 --> Switch --> meerdere PC's

Het is de bedoeling dat alle PC's tegelijkertijd kunnen internetten. Nu is het mogelijk om een voor een te internetten m.b.v. een VPN tunnel.
Als ik dit bestand (http://www.kpnadsl.nl/support/downloads/ADSL_nat.ini) upload naar het modem zou het moeten werken volgens http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/784420//
Echter, dat doet het dus niet!

Nou heb ik ergens gelezen dat je voor de verbinding van Speedtouch 510 naar de switch een crosscable moet gebruiken. Klopt dit?
 
Dat hangt er vanaf welke poort je op je switch gebruikt. Brandt het lampje bij de poort waar het modem nu op zit, dan is het al goed.
 
Ja, het lampje brandt. Zoals ik al zei, met behulp van VPN kan 1 PC tegelijk het modem gebruiken.
 
Geplaatst door IgniteIddo
Ja, het lampje brandt. Zoals ik al zei, met behulp van VPN kan 1 PC tegelijk het modem gebruiken.
Ja, ok, maar dit bevestigt in ieder geval dat je de goede kabel hebt (anders zou er überhaupt geen communicatie zijn).

Weet je zeker dat je het goede modem hebt? Heb je het ook echt geïnstalleerd zoals in de handleiding staat. Let wel op dat je niet de cd van Alcatel/Thomson moet gebruiken, maar die van KPN (die zit er ook bij). Als je met die cd setup draait zoals in de handleiding staat, moet het werken. Je kan daarna ook via Internet Explorer op het modem inloggen en daar kijken hoe alles ingesteld staat.
 
Het modem is goed: Alcatel Speedtouch 510. De "nieuwe versie" zullen we maar zeggen, dus met ingebouwde router, standaar geschikt voor meerdere PC's.
Ik kan op het modem inloggen m.b.v. mijn internetbrowser. Alles staat ingesteld zoals zou moeten.
Er is echter 1 vreemd 'ding'. De modem setup wil alle PC's automatisch een IP adres toewijzen. Doe je dat, dan werkt het complete netwerk niet meer en kan je het modem (via adres 10.0.0.138) ook niet meer bereiken.
 
Mmm, het klopt ook niet dat het modem het ipadres 10.0.0.138 heeft, dat is zeg maar de 'ouderwetse' instelling. Je moet dus met die KPN cd het goeie infbestand in dat modem zetten, zodat hij ip-adres 192.168.1.1 of iets dergelijks krijgt. Zie handleiding. Zijn de pc's wel ingesteld op een automatisch ip-adres?
 
Ik heb het probleem gevonden! Als je via het Wireless Access Point (WAP) de switch opgaat loopt het helemaal fout. Ga je daarentegen 'gewoon' via UTP dan werkt alles zoals in de handleiding van tweakers.net beschreven staat.

Gelukkig is het wachtwoord om in het WAP station te komen kwijt (uh-huh), dus dat wordt resetten. Het WAP station staat keihard op een IP adres gedefinieerd (10.0.0.100) Deze moet dus het IP adres krijgen van het modem (DHCP). Dan zouden de WLAN werkstations ook automatisch een IP adres moeten krijgen. Nu wordt dat nog tegengehouden doordat het WAP een vast IP adres heeft.

Althans, dat is mijn theorie. Maar of het ook werkt...
 
Mmm, het klopt ook niet dat het modem het ipadres 10.0.0.138 heeft, dat is zeg maar de 'ouderwetse' instelling


Het ip adres 10.0.0.138 is het ip adres van het modem de alcatel 510v4

Om hier in te komen typ je http://10.0.0.138

Het klopt inderdaad dat het modem zelf zijn ip adressen verdeeld.

pc 1 = 10.0.0.150
pc 2 = 10.0.0.151
pc 3 = 10.0.0.152
pc 4 = 10.0.0.153

als je gebruik maakt van windows xp is het heel makkelijk om een netwerk opnieuw te maken, tijdens de installatie van de eerste pc heb je de mogenlijkheid om een floppy aan te maken deze stop je in de andere pc's en de hele handel draait.

groetjes speedtouch
 
Het is gisteren al gelukt. Ik moest alleen het Wireless Station op DHCP Client zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan