Speedtouch 780 en Netgear WNDR3700

Status
Niet open voor verdere reacties.

INsaiGN

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2011
Hallo,

Ik zit met het volgende vraagstuk.
Op dit moment heb ik een Speedtouch 780 welke fungeert als modem en router. Hieraan gekoppeld zitten een PS3 (wireless) 2 PC's, 2 laptops, een iPad, iPhone 4 en een Mybookworld. Zojuist aangeschaft is een Synology DS211. Deze is aangeschaft om films te streamen naar de PS3, van buitenaf benaderbaar te zijn en alle overige functionaliteiten.

Echter, de Experia box van KPN (Speedtouch 780) wil met een hoop zaken gewoon niet meewerken. Lastig, werkt niet goed en daar komt nog eens bij dat hij maar 25 mbps down heeft en 3 mbps up. Nu wil ik graag een Netgear WNDR3700 aanschaffen. Een geweldige router met hoge snelheden en een goede functionaliteit.

Mijn vraag is nu:

Hoe krijg ik de speedtouch 780 zo ingesteld dat hij fungeert als modem richting mijn Netgear zodat ik daar alle router mogelijkheden van kan gebruiken ? Let op, de Speedtouch 780 dient nog wel de telefonie te verzorgen.

Bij voorbaat ontzettend bedankt voor een eventuele reactie.

INsaiGN

Laatst bewerkt:
De speedtouch laten zoals hij is.

Hang de Netgear eraan, en schakel de DHCP serverfunctie hierop uit.
Je maakt er dus een switch van.
Ik heb div. routers in huis, en dit werkt voor mij perfect.
Ik heb geen ADSL, maar kabel wat volgens mij niets uitmaakt.

Ok, maar:

1. Lan 1 op speedtouch gaat per kabel naar WAN op Netgear ?
2. Alle apparatuur gaat communiceren met Netgear ?

Dit klinkt ontzettend makkelijk in vergelijking wat ik tot nu toe heb kunnen vinden vandaar mijn twijfel...

Net even anders.

Speedtouch verbinden met een lan poort, onverschillig welke.
Dus niet wan poort.
Zo moet je hem ook configureren.
Kabeltje in een andere lan poort (vanaf computer), en via een webinterface benaderen.
Eerst kabels erin, dan stroom erop.
IE of welke webbrowser dan ook opstarten en in de adresbalk http://192.168.1.1 (o.i.d.) te vinden via start->uitvoeren->type cmd, vervolgens ipconfig.
Daar zie je het juiste ip adres van je Netgear, of anders beslist in je handleiding.
Inloggen, en eenvoudigweg de functie DHCP server disablen of uitvinken.

Ok, dat klinkt op zich vrij simpel allemaal.

Laatste vragen (de volgende vragen komen misschien als ik er mee ga beginnen ;) )

1. Moet ik DHCP uitschakelen op de speedtouch alvorens ik bovenstaand uitvoer ?
2. Kan ik later via de Netgear ook nog in de speedtouch 780 ? Dus middels een browser in de speedtouch komen ?
3. Blijft de Wan aansluiting op de Netgear vrij ?
4. Gebruik ik nu alle full speed mogelijkheden van de Netgear router ?

Daarnaast ontzettend bedankt voor je snelle reactie !

INsaiGN

Ok, dat klinkt op zich vrij simpel allemaal.

Laatste vragen (de volgende vragen komen misschien als ik er mee ga beginnen ;) )

1. Moet ik DHCP uitschakelen op de speedtouch alvorens ik bovenstaand uitvoer ?
Nee
2. Kan ik later via de Netgear ook nog in de speedtouch 780 ? Dus middels een browser in de speedtouch komen ?
Ja.
3. Blijft de Wan aansluiting op de Netgear vrij ?
Ja, maar die heeft dan geen functie meer.
4. Gebruik ik nu alle full speed mogelijkheden van de Netgear router ?
Ja, maar je begrijpt dat er evt. een flessenhals kan bestaan bij je Speedtouch. (internetsnelheid) Je netwerk levert alle mogelijkheden.

Laatste dan:

1. Hoe bereik ik later dan de Speedtouch nog ?
2. Hoe schakel ik DHCP uit in het beperkte speedtouch menu ?

Ik kan echt niks op die Speedtouch 780. Ik vind overal dingen dat je middels een vinkje DHCP server uit kunt schakelen. Echter, als ik naar thuisnetwerk --> Interfaces --> LocalNetwork ga kan ik niet eens configureren aanklikken.....

Het is niet de bedoeling dat je DHCP uitschakeld in de Speedtouch.
De router die je daaraan hebt hangen (zoals geschreven) moet je als switch instellen, ergo de servermogelijkheden disablen of het vinkje weghalen.
In je Speedtouch kom je via je browser met het bekende ip-adres.

Ok, dankjewel. Ik ga het proberen aanstaande zaterdag. Ontzettend bedankt voor je hulp.

Wat ik me nog wel afvraag. Kan ik nu dus wel van buitenaf bij mijn Synology of moet ik nog steeds poorten gaan openzetten in de Experiabox ? Of pakt de Netgear alles netjes op en heb ik geen last meer van de Experiabox ?

Het is gelukt ! Het mooiste van alles is dat ik de router niet eens nodig heb gehad. De experiabox is weliswaar moeilijk te bewerken maar het draait nu geweldig. Enige uitdaging is nu nog van buitenaf benaderbaar zijn maar daar kom ik ook wel uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan