Speedtouch 780 en port mirroring - MSN rerouting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renevandervelde

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2008
Dag allemaal,

Ik heb gemerkt dat hier enorm veel techneuten zitten en dat het gemiddelde kennisniveau op dit forum hoog is. Daarom wil ik graag hier graag het volgende probleem voorleggen.

Wij hebben een Speedtouch 780 router met ingebouwd draadloos netwerk.
Deze router heeft 4 ethernetpoorten en een WIFI antenne en 2 VOIP poorten voor het aansluiten van telefoon. (Die telefoonaansluiting gebruiken we ook, maar dat terzijde).

We hebben recent een serieus probleem meegemaakt met één van de kids die via MSN benaderd werd met allerlei 'dubieuze' voorstellen. Met 4 kids in huis (7 jaar, 9 jaar, 14 jaar en 16 jaar) neem ik hun veiligheid op internet erg serieus.
Elk van de kids heeft een eigen PC met K9 (internetbeveiliging) erop. Daarnaast gebruiken we de DNS servers van OPEN DNS waarbij je zelf categorieen / soorten websites kunt uitsluiten.

Maar.. als je kinderen teveel isoleert of opsluit, dan moedig je volgens mij alleen maar dat de problemen zich buiten je gezichtsveld gaan voordoen...

Na overleg met de kids wil ik graag gebruik maken van een MSN sniffer die de gesprekken die de kinderen over MSN voert logt. In geval van problemen kunnen we op die manier als ouders signalen eerder interpreteren.
Ik heb het pakket of proef geinstalleer op mijn laptop. Dat is gelukt. Wanneer de sniffer in de lucht is, vindt hij echter helemaal geen MSN packets op het draadloos internet.
Het blijkt dat de pakketten die vanaf de individuele PC's verzonden worden op één of andere manier alleen bij de PC die MSN draait terecht komt, en niet bij de centrale sniffer.
Volgens de handleiding zou je je PC aan één van de ethernetpoorten van de router moeten hangen en een instelling in de Speedtouch wijzigen zodat alle verkeer vanaf het draadloos net OOK op die ethernetpoort gemirrort zou gaan worden.

Ik kan ergens nergens vinden hoe dat nu moet.

Ik wil dus graag in de speedtouch instellen dat alle packets die op het draadloos internet gebruikt worden/rondzwerven OOK op één van de ethernetpoorten worden gespiegeld.
(Als het mogelijk is, dan zou het natuurlijk prettig zijn om ALLEEN de msn signalen te spiegelen, dat verlicht dan weer de processorcapaciteit van het modem/router of de PC, maar in principe ben ik met elke optie al blij waarbij we inzicht kunnen krijgen in het MSN verkeer.

Ik heb een aantal PDF documenten gelezen waarin staat dat zoiets instelbaar is via zogeheten CLI commando's, maar ik weet niet hoe dat werkt.

Er zijn op het internet diverse posts die het port mirrorren beschrijven, maar al deze posts gaan over het mirroren van één of meerdere ethernetpoorten naar een andere ethernetpoort.
(Zie bijvoorbeeld hier)

In mijn geval moet er gemirrort worden vanaf het DRAADLOZE deel naar één van die ethernetpoorten, en daar heb ik nog geen beschrijving of werkinstructie van kunnen vinden. Het lijkt me echter logisch dat dit wel moet kunnen.

Zou iemand me s.v.p. op weg kunnen helpen om dingen ingesteld te krijgen?

Hartelijk dank voor het meedenken!

René

P.s ik heb ook gezocht of er geen services bestaan waarbij je (al dan niet betaald) online zo'n functie hebt. Dat je in je router alle MSN pakketten ook naar een online service stuurt. Dat zou natuurlijk helemaal een gat in de markt zijn, maar zoiets heb ik nog niet gevonden!

Laatst bewerkt:
Dit wordt een lastig antwoord maar ik ga het toch doen - ik heb ook kids die in deze www wereld zijn opgegroeid.
1.Ik ga er van uit dat je de gebruikelijke spy- en spamfilters hebt geinstaleerd, evenals een goeie virusscanner en een firewall. In dat geval is nl K9 niet meer nodig.
2.Als je kids iets willen weten gaan ze zoeken op het web - dat is niet tegen te houden.Het is - als het lukt - fijn om open te kunnen praten over allerlei rotzooi die internet laat zien en zo je kids zelf oordeelkundig te maken. Niet dat dat altijd lukt, hoor, mijn dochter van 17 was volledig van slag toen ze op youtube de moord op dat iraanse meisje zag - en da's nog maar "gewoon nieuws" .
3.Praat met ze, praat vaak met ze en leer ze ondermeer wat nieuws is en wat je moet leren opnemen als nieuws - zeer lastig btw.
Als je kids snappen wat voor soort mails >raar< zijn of op zijn minst ongebruikelijk - en echt dat zullen ze begrijpen - dan is er al veel gewonnen.
Het uit je eigen huis bannen van dit soort problematiek helpt niet echt - internet is overal.
Sxxs

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan