Speedtouch 780 + Linksys WAG200G

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0698

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2007
Hallo,
ik heb een vraag.
Ik wil graag met mijn linksys draadloos internetten , en met mijn speedtouch gewoon telefonie hebben. maar hoe sluit ik dit aan?
ik heb gehoort dat je de dhcp moest uitschakelen enz.
iemand enig idee of dit wel eens kan ?
iemand hier evaring mee? of hoe ik dit precies aansluit?
reden waarom ik graag de linksys wil gebruiken is omdat ik met mijn Nokia niet draadloos kan internetten op mijn mobiel met de experiabox.
KPN heeft dit namenlijk allemaal geblokeerd.

Gr

Je zit 'warm': Je moet op de WAG200G DHCP serving uitzetten, zie verder hieronder.

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de wag200g zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de experiabox.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de experiabox zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de experiabox via DHCP aan computers wordt uitgereikt.

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het experiabox-netwerk, meestal is het 255.255.255.0.

Lees de volgende instructie.
Het ip-netwerk van de experiabox moet je even achterhalen via een pc die je bedraad of draadloos aansluit op de experiabox (je zult als het goed is dat nu al zijn), en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de experiabox aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Je kunt je wag200g router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (experiabox). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de wag200g van de experiabox.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de wag200g.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de wag200g, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de wag200g.
5. Zet DHCP serving uit op de wag200g
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de wag200g uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de wag200g een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de experiabox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de experiabox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de experiabox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de experiabox al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de wag200g.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de wag200g bedraad met een LAN poort van de experiabox.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de experiabox ipv. de wag200g.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de wag200g nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de wag200g].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de wag200g zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de experiabox.
Je hebt dus de wag200g als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Tijs heel erg bedankt ik ga er morgen even mee prutsen!
Heb je ook nog een plaatje ofzoeits hoe ik de kabels moet aansluiten ?:o
sorry heb op dit onderdeel totaal geen verstand van :o

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het m.b.t. bekabeling vrij simpel: Op de LINE-aansluiting achter op de WAG kan je geen netwerkkabel aansluiten. Je sluit (in stap 8) dus een netwerkkabel aan in één van de netwerkaansluitingen die 1,2,3,4 heten achterop de WAG en de andere kant van de netwerkkabel aan een van de vrije netwerkaansluitingen van de Speedtouch.

Tijs.

Het is niet iets dat 'iedereen' zomaar lukt, dus goed gedaan. :)

Wat je nu moet doen is je vraag op opgelost zetten: Klik op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Tijs.

Oké ja doe de opleiding ICT, dus heb er wel een beetje verstand van:D
ik heb nog een vraagje..
via de pc op draadloos gaat hij super snel, maar als ik via de mobiel wil connecten of een site bezoek gaat het erg traag of hij laad de pagina geen eens?

De enige eerlijke vergelijkingsmanier zou zijn:
Verbind met je pc eens met het draadloze netwerk van de WAG, en kijk of het dan ook traag gaat. Is het dan gewoon 'snel', dan ligt het aan je mobiele telefoon (of aan de mobiele telefoon -> WAG combinatie).

Succes,

Tijs.

Via de kabel is hij gewoon snel dus daar ligt het niet aan..
ik google wel even ofzo haha ,
toch hardstikke bedankt!

Ik begrijp je niet helemaal: Als ik je goed begrijp verbind je momenteel rechtstreeks met het draadloze netwerk van de experiabox of verbind je momenteel al op je pc draadloos met de WAG?
Linksom of rechtsom: Een eerlijke test is de pc én de nokia beiden draadloos aansluiten op hetzelfde draadloze netwerk (die van de WAG dus).
Komt daar uit dat de pc gewoon 'snel' is maar de mobiele telefoon niet dan ligt het probleem ergens in de telefoon (of de telefoon werkt niet fijn samen met de WAG).
Natuurlijk moet je dan niet allerlei 'zware' internetapplicaties gaan starten op de pc terwijl je met de telefoon nog aan het testen bent...

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan