• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Speelschema eredivisie

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrSvennie

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2010
Ik wil in Excel een speelschema voor een competitie maken.
Ik heb de volgende vakken:
"Feyenoord" staat in A2
"PSV" staat in B2
in C2 komt de score van de thuisploeg
in D2 komt de score van de uitploeg
nu wil ik in E2 het aantal punten voor de thuisploeg aangeven en in F2 het aantal punten voor de thuisploeg.
alleen als ik de scores niet ingevuld heb, moet er in E2 en F2 GEEN 0 verschijnen, wat wel gebeurt bij mij. ik heb dit voor E2:
=ALS(C2>D2; "3"; ALS(C2=D2; "1" ; ALS(C2<D2; "0"))).. Alleen nou moet er nog bij dat als één van de twee of beide vakken leeg zijn, dat E2 leeg blijft. Wie kan mij helpen?

Probeer het zo eens:

Code:
=ALS(OF(C2="";D2="");"";((C2>D2)*3+(C2=D2)*1+(C2<D2)*0))

De formule ontleed:

ALS(OF(C2="";D2="");""; betekent dat wordt nagegaan of een van de cellen C2 of D2 een lage waarde bavat. Als dit het geval is dan wordt een lege waarde geretourneerd.
Het tweede bevat een aantal logische vragen aan de computer.
Zo vraag je bijvoorbeeld (C2>D2). De uitkomst van deze vraag is WAAR of ONWAAR.
WAAR vertegenwoordigt het getal 1, ONWAAR het getal 0. Door dit te vermenigvuldigen met een getal krijg je een waarde in de cel. In dit geval vermenigvuldig je dat met 3 want de thuisploeg wint. Als C2 niet groter is dan D2 dan zal de uitkomst 0 zijn: C2>D2=ONWAAR*3=0.
De andere twee "vragen" (C2=D2) en (C2<D2) werken op dezelfde manier.

Dus als C2 een 1 bevat en D2 een 2 dan is de voorwaarde (OF(C2="";D2="") ONWAAR en geldt het 2e gedeelte van de formule
(C2>D2)=ONWAAR (oftewel 0) * 3=0
(C2=D2)=ONWAAR (oftewel 0) * 1=0
(C2<D2)=WAAR (oftewel 1) * 0=0

mooi excel document. zo goed ben ik niet, ik gebruik sinds een maand of 2 excel wat vaker. en dan experimenteer ik altijd wat.

Wil je dat ik mijn vorderingen hier doorgeef, matjan??
Dan weet je hoe ver ik ben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan