Spelendatabase

Status
Niet open voor verdere reacties.

jadatdoenwe

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Hallo,

Ik ben leiding in verschillende jeugdbewegingen en vakantie dingen. Ik heb veel (zelfgemaakte en niet zelfgemaakte) spelletjes. deze zou ik graag in een database zetten zodat ik kan zoeken op soort spel, groepsgrootte, speelterrein,...
Dit is zeer gemakkelijk om op een memory stick te zetten en op de kamp-laptop te laten draaien.

Kan iemand mij helpen zo'n database te construeren? :confused:

hoopvolle groeten,

Maarten :thumb:

Ik wil best helpen. Wat weet je zelf van Access? Welke versie wil je gaan gebruiken?
Wel eens een relationele database ontworpen? Weet je wat je wilt met het programma?
Wat moet er precies in komen? Dat hoef je mij niet te vertellen maar dat je zelf een idee hebt wat je wilt.

Iedere ... achter "speelterrein" moet worden ingevuld. Achteraf wijzigen is zonde van je ontwerp.

Heel belangrijk: Enjoy!

Laatst bewerkt:
Guus2005 (en anderen),
Alvast bedankt dat je mij wil helpen,

Van acces zelf weet ik eigenlijk bijna niets. Buiten die een les op school maar die stelde niet veel voor.

Ik gebruik access 2003 (office 2003)

Wat wil ik juist?
Ik wil een programma (database of dergelijke) waar ik spelen kan in opslaan en deze kan opzoeken indien nodig. Van deze spelen zet ik er graag:
  • een tittel van het spel
  • spelbeschrijving
  • speluitvoering (hoe te spelen)
  • aantal deelnemers
  • leeftijd
  • plaats
  • thema (piraten, indianen,...)
  • en nog zo'n dingen (die ik zo vlug mogelijk hier zal posten!)

Ik denk niet dat ik zelf de kennis en het geduld heb om dit te kunnen maken maar ik weet wel dat het zeer goed zal zijn om vele kinderen spetterende en afwisselende vakantiedagen te geven!

groeten
Maarten

Laten we dit samen eens even oplossen. Hieronder heb ik alvast een tabellenstructuur:

Ttitel (Tabel titel)
Titel_id - autonummering
Titel - tekst
Min aantal deelnemers - numeriek
Max aantal deelnemers - numeriek
Spel_id = numeriek
Leeftijd_id = numeriek
Plaats_id = numeriek
Thema_id = numeriek

TSpel
Spel_id=autonummering
Spelbeschrijving - Memoveld
Speluitvoering - Memoveld

TLeeftijd
Leeftijd_id - autonummering
Leeftijd - Numeriek in klassen

TPlaats
Plaats_id = autonummering
Plaats - tekst

TThema
Thema_id = autonummering
Thema = tekst

Idee? Guus wat vind jij ervan?

Wat wil ik juist?

Ik wil een programma (database of dergelijke) waar ik spelen kan in opslaan en deze kan opzoeken indien nodig. Van deze spelen zet ik er graag:

* een tittel van het spel (met spelnummer?)
* spelbeschrijving
* speluitvoering (hoe te spelen)
* aantal deelnemers
* leeftijd
* plaats (binnen, buiten)
* soort spel (waterspel, estaffette)
* thema (piraten, indianen,...)
* opstelling (vb 2 rijen,...)
* aantal groepen
* duur van het spel
* materiaal

Voila dat moet er allemaal in komen! de vetgedrukte zijn de nieuwe die ik vergeten was.

Laatst bewerkt:
@AB007 Ik ben zelf geen voorstander van de T prefix voor tabellen ik doe altijd tbl. Maar dat even terzijde. Waar ik erg tegen ben is spaties in veldnamen. Die zorgen ervoor dat je je veldnamen met [] moet omgeven en dat is extra tikwerk.
Van TLeeftijd zou ik maken TLeeftijdklasse met de velden TLeeftijdklasse_id, LeeftijdMin en LeeftijdMax. Als er later een tabel TDeelnemers komt kan je gelijk een selectie maken wie er met welk spel mee mag doen op basis van leeftijd.

@jadatdoenwe Wat bedoel je met die opstelling en waarom is deze belangrijk?

De opstelling bij het spel bedoel ik dan. Het is belangrijk te weten of men in 2 rijen moet staan, per 2, kring,...

Deze opstelling methodes zou ik graag later nog extra willen bijwoegen (dus als ik er een spel insteek waarvan de opstelling niet in de lijst zit, wil ik die wil kunnen toevoegen.)

Is het ook mogelijk om een zoekfunctie in te voeren en met een schakelbord (hoe je dat maakt weet ik niet maar ik vind het wel makkeleijk) te werken bv.?

Laatst bewerkt:
Oké.

* opstelling (vb 2 rijen,...)
* aantal groepen
* duur van het spel
* materiaal

Lijken mij allemaal onderdeel van het spel dus we breiden de spel tabel uit:

TSpel
Spel_id=autonummering
Spelbeschrijving - Memoveld
Speluitvoering - string 255
Opstelling_id - numeriek
AantalGroepen - integer
SpelDuur - integer (minuten)
Materiaal - string 100

TSpelopstelling
Opstelling_Id autonummering
Opstelling - tekst 255

De ingebouwde switchboard is goed te gebruiken en ziet er aardig uit.

Verder nog iets?

't ziet er goed uit alleen is dit voor mij nog chinees. Heeft er iemand tijd om dit voor mij te ontwerpen? :confused: Ik vind het zeker al heel tof dat ik zoveel hulp al krijg! daarvoor al bedankt!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan