Spellingscontrole doet het niet/lijkt het niet te doen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert68

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2012
Berichten
10
In elk nieuw Word (Office 2010 pakket legaal (!)) document doet de spellingscontrole het niet. Ondanks dat bij "Bestand" en "opties" en "controle" alles goed lijkt te zijn aangevinkt. Of het moet al zitten in de onderste mogelijkheid op die pagina "Uitzonderingen voor" . Bij mij staat er dan achter "alle nieuwe documenten".
Het grappige is dat in wordbestanden die ik tot een tijd geleden gemaakt heb, de spellingscontrole het wel deed en dat ook nog kan zien in die bestanden.
Weet iemand waar het aan kan liggen en hoe het opgelost kan worden? Ik heb de software er nog eens opnieuw geïnstalleerd, maar alles blijft bij het oude.
Heb ik misschien , zonder het te beseffen, op een bepaald moment een instelling gewijzigd?
 
En hoe staat de instelling in je profiel <Standaard>? Staat daar de spellingcorrectie misschien uit?
 
Spellingscontrole lijkt het niet te doen(?)

Beste OctaFish, dank voor je bericht.
Waar vind ik de instelling en profiel "standaard"?
Toevallig keek ik bij "opties" onder "bestand" en zag dat wanneer ik bezig ben in een nieuw document (document1) , er bij "uitzonderingen voor:" de volgende keuzen vermeld staan: "alle nieuwe documenten" en de 2e optie is "document 1". Zegt dit iets?

Bvd! en groet Robert
 
Die opties hebben betrekking op de status van de spellingcontrole in je huidige sessie. Het gaat dan om de vinkjes die er onder staan. Heb je de optie geselecteerd dat de spelling in het huidige document niet moet worden gecontroleerd, dan zie je uiteraard geen live spellingcontrole. Maak anders een voorbeeldje, dan kunnen we zien hoe je documentinstellingen zijn. Tekst die je in een 'kaal' document typt, heeft altijd de stijl <Standaard>. Elke stijl heeft eigen kenmerken, zoals lettertype en taal. In de Taalsectie van de stijl vind je ook spellingcontrole, dus ook al laat je het document controleren met de algemene instellingen, als je in je stijl aangeeft dat er niet gecontroleerd moet worden, dan gebeurt er nog niks.
 
Spellingscontrole lijkt het niet te doen(?)

Beste OctaFish, dank.
Hierbij -zie bijlage- spellingscontrole.jpg, de instelling zoals die te zien is in ieder nieuw bestand. Zoals ik beschreef, zie ik dus 2 mogelijkheden staan bij "uitzonderingen voor: "alle nieuwe documenten" en de 2e optie is "document 1".
Ik zie vast iets over het hoofd, want het kan niet moeilijk zijn :)
Alvast dank voor de moeite!

Gr. Robert
 
Beste mensen,

Wie kan mij nog helpen met mijn vraag? Het probleem is nog niet opgelost.

Robert
 
waar staan die dan?
Zit het probleem niet in het menu "controle" bij "opties voor word" zoals we eerder doornamen?
 
Blijkbaar niet :)
Als je op <Ctrl>+<Alt>+<Shift>+<S> drukt, krijg je het taakvenster <Stijlen> in beeld. Als de tekst de stijl Standaard heeft, kun je een keuzelijst openen (verschijnt als je de muis boven de stijlnaam houdt) en daaruit kies je dan <Wijzigen>. Vervolgens klik je op de knop <Opmaak>, en klik je op <Taal>. (Willen degenen die beweren dat het er in 2010 makkelijker op is geworden nu in de hoek gaan staan? :) )
Controleer of de optie <Geen spelling of grammaticacontrole uitvoeren> uit staat, en of de taal op <Nederlands> staat. Het zou goed kunnen dat je probleem hier ligt. Zo niet: dan wordt het langzamerhand tijd voor een voorbeeld documentje, want anders zijn we nog wel een paar weken bezig...
 
Spellingscontrole lijkt het niet te doen(?)

Duizendmaal dank Octafish! :d

Dat was dus het probleem. Het is nu (eindelijk) opgelost.

Groet
Robert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan