Splitted dns is Winserver 2008 en above

Status
Niet open voor verdere reacties.

ITGuy1990

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2013
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over windows server dns.
Ik weet dat in Linux BIND nameserver het mogelijk is om een zone file te maken voor je LAN netwerk en een ander zone file voor de buitenwereld.

Maar hoe doe je dat in windows server eigenlijk?
Het gaat mij erom dat 192.168.1.0/24 adressen alleen op mn lan worden geresolved en public ip's alleen voor de buitenwereld.

Mvg

ITGuy1990

Gewoon een (eigen) forward DNS zone aanmaken met je lokale zone-naam (bijv. mijndomein.local), waarin je je eigen apparatuur koppelt met een 192.168.1.x ip-adres
[Evt. maak je ook een Reverse DNS zone aan van het 192.168.1.0/24 ip-adresbereik, waarmee ip-adressen op je lokale netwerk weer terugvertaald kunnen worden een naam, maar dit is zeker niet verplicht/nodig. Dit is dus voor PTR records.]

Alle andere domeinen (op Internet) worden dan door de server op Internet opgevraagd, via de root DNS-servers waar de server (aan boord) een lijst van heeft.

PS: Geef de server een domeinnaam die uit meer dan 1 niveau bestaat en verder op Internet niet voorkomt, zoals mijndomein.local
Geef 'm dus NIET domeinnaam van 1 niveau, zoals local, want dat is een top-level domain!

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank voor je snelle antwoord alweer. Super werk!

Ik begrijp je. Maar niet helemaal waarom.

Stel nou, dat ik mijndomeinnaam.nl heb geregistreerd.
Daarop staat een NS record naar de NS van mij.
en een A record dat point naar het IP van mijn internetaansluiting.

als iemand naar www.mijndomeinnaam.nl gaat word hij dus doorgestuurd naar mijn NS. Die geeft het IP terug van het A record www
doet hij dat dan puur omdat er een zone is die "echt-middelpunt.nl" heet? of...omdat die zone routable ip's heeft?

Zo ja, dat zou ook verklaren waarom dat records met LAN ip's (non routable) niet het internet op gaan. Of begrijp ik dat verkeerd.

Wil gewoon weten hoe DNS zou moeten weten welke records public en welke private moeten zijn.

Ik wist niet dat local een tld is! Weer wat geleerd. :)

Laatst bewerkt:
Wat ik bedoelde is dat als je een Windows domein aanmaakt (dus met bijbehorende DNS), dat je die niet local noemt maar iets als mijndomein.local.

Gebruik je de server puur als DNS server, dan (voor lokaal gebruik) die mijndomein.local zone aanmaken met de A records erin met hun 192.168.1.x interne ip-adressen.
Je kunt dan een (voor extern gebruik) een zone aanmaken die mijndomein.nl heet en waar je de publieke DNS mee bedient.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan