Spontaan in Bios setup utility

Status
Niet open voor verdere reacties.

despijker

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2011
Goedemorgen mensen,

Ik lees hier regelmatig mee als ik een probleem heb, maar nu kwam ik er echt niet meer uit en heb me toch maar geregistreerd. Mijn computerkennis is vrij laag.

Toen ik eergisteren een bericht aan het typen was in hotmail (laptop, Windows 7) zag ik opeens dat mijn tekst niet verscheen in het berichtenvakje. Na 5 seconden kwam mijn zin tevoorschijn en wilde ik doorgaan. Op dat moment schoot mijn computer spontaan in het BIOS scherm (die ik nog nooit eerder had gezien).

Ik heb geprobeerd dit BIOS scherm te exiten, opnieuw opstarten en nog een paar andere mogelijkheden, maar elke keer kwam ik terug in het BIOS scherm.

Ik heb gekeken hoe de computer reageerde als ik de Windows 7 recovery cd erin zou doen. Na heel lang wachten waar ik Windows laden zag staan kwam er een wizzard naar voren of ik de computer opnieuw wilde installeren. Dan moest ik wel een back up maken.

Helaas is mijn laatste back up 1,5 maand oud (stom, I know) en zou ik graag de rest van mijn bestenden ook van mijn hard disk af willen hebben. Hier heb ik een Sweex HDD dock voor gekocht.

Na de harddisk uit de laptop gehaald te hebben en in het dock gedaan te hebben zegt mijn computer wel dat er een externe harde schijf device is aangeloten, maar kan hem voor de rest helemaal niet gebruiken.

Wie weet wat er gebeurd is en hoe ik alsnog mijn bestenden van mijn schijf af krijg? De hard disk is toch niet gecrashed als jullie dit zo horen? Harde schijf is van Seagate 500GB.

Heel erg bedankt wie me de goede weg op kan wijzen.

van je windows naar je bios scherm dat gaat niet zomaar

dus ik denk eerder dat je te maken hebt met een blue screen KLIK HIER !

ziet het er zo uit dan krijg je meestal een stop code als je die zou weten zou het handig zijn ?

ja het zou zomaar kunnen dan je hard drive corrupt is daarom zou wat meer info van de fout die er komt wel handig zijn

als je de harde schijf kan zien op je pc dan zou je even kunnen kijken of je hard disk nog goed is dat doe ik altijd met "crystaldiskinfo" dat kan je even opzoeken via google en downloaden

LINK :

CrystalDiskInfo

dat is inderdaad je bios hij ging dus uit het niets van uit windows naar het bios scherm zonder opnieuw op te starten ?

Ik zat in mijn hotmail - Hij sloeg op zwart - gaf een piep - en ik zag dat scherm.

Nu als ik mijn laptop opnieuw opstart zie ik het Asus logo - krijg een piep - kom op een zwart scherm waar ik eigenlijk alleen F2 kan drukken - en zit weer in dat blauwe scherm.

Ik zeg dat vanuit windows gelijk in je bios komen onmogelijk is. Weet je het zeker dat het er zo uitzag als je plaatje? En kwam hij daar zeg maar binnen 1 seconden in of starte de PC opnieuw op en ging hij daarna direct naar de bios (na een aantal seconden)?

Laatst bewerkt:
Als jullie zeggen dat het niet kan zal die wel zichzelf hebben willen herstarten. Om eerlijk te zeggen had ik paniek en vond het allemaal erg snel gaan:)

Zal vanavond voor meer info kijken. Dan doe ik mijn harde schijf er weer in en zal ik hem laten opstarten.

Bedankt!

Hallo despijker,

Zou ik je mogen vragen wat je laptop doet als je de BIOS-setup afsluit met de optie Save and Exit ?

Hallo Ragdoll,

Dan gaat begint ie weer opnieuw dus: zwart scherm - zwart scherm waar ik F2 moet drukken - BIOS scherm.

Hallo despijker,

Het komt ergens wel bekend voor van computers die ook zo iets deden maar kan het niet helemaal goed plaatsen.
Omdat de oorzaken uiteen lopen.
Net als error53 al poste de computer start ineens opnieuw op (zwart scherm) een piep (de bios error beep code) eventueel nog een scherm met F2 (run bios setup) of meteen de bios setup.

Omdat een korte enkele piep van de bios als eerste geen error aangeeft.
Zou je eventueel even kunnen na lopen of de hardware onderdelen nog goed op hun plek zitten door het even aan te drukken.

En zou zeker er op letten of de cpu koeler het nog goed doet.
b.t.w: Als de cpu koeler stuk is dan vlieg de temperatuur van de cpu heel hard zo erg omhoog dat er meestal een beveiliging in de bios daarvoor is die computer meteen uitzet of herstart naar de bios ,hardware beveiliging gaat dan voor de software.

Dacht het niet dat ik het zo helemaal kende van een videokaart kende die niet goed werkt.
Maar de koeler controleren kan geen kwaad natuurlijk.

Hoop het je iets verder kan helpen.

Laatst bewerkt:
Hoi Radoll,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb even gisteren alles gechecked en er zitten twee ventilatoren op die het allebei ook goed doen.

De schermen die ik krijg wilde ik uploaden hier, maar dat krijg ik weer niet voor elkaar. Krijg een uitroepteken met een foutmelding:s Ik heb hem even op een website gezet, dus hoop dat jullie hem kunnen zien.

http://www.freebits.nl/images/692foto1.jpg
http://www.freebits.nl/images/550foto2.jpg

Alles wat ik in de BIOS kies herhaalt zich dit, behalve als ik ESC druk. Met de Windows recovery cd gaat ie dan verder en staat er 2 uur windows laden waarna een wizard opstart. Gisteren dacht ik: dan maar alles krijt als die computer het maar weer doet. Vervelend was alleen bij het laden dat er heel groot in het rood ERROR tevoorschijn kwam:s

Hallo despijker,

Ik denk dat je dit wel eens niet leuk zal gaan vinden.

Op die tweede foto staat een melding door S.M.A.R.T. (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology).
Dat is systeem dat word gebruikt om aan te geven of je harde schijf nog gezond is.
Je zal zelf al waarschijnlijk gezien hebben de status is BAD.

Van seagate is er nog Sea Tools.
Je kan het met seatools proberen.

Je computer kan nu zo slecht van de harde schijf lezen dat het wel eens bit voor bit kan gaan en daarom duurd bijvoorbeeld dat laden van windows met de recovery zo lang.

Omdat ik het zelfde met een maxtor schijf heb gehad denk ik dat je schijf wel eens zo snel slechter kan gaan worden dat hij binnen enkele dagen dood is.

Vind het heel erg jammmer dat ik niet iets vrolijkers er over kan zeggen.

Nou het nieuws is rot, maar ik weet in ieder geval waar ik aan toe ben.

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal en special Ragdoll!

Just to be sure: als ik mijn harde schijf verwissel voor +/- €50,- doet mijn laptop het gewoon weer of is het niet zo makkelijk als ik het nu breng?:)

Hoi despijker,

Nou schrik niet hoor.
Maar het is inderdaad net zo makelijk als je het nu breng.:)

Als je windows weer kan installeren van een cd is dat dus ook geen probleem.

Dit is je oude harde schijf
Kun je wat gegevens daarover zien zien.
Belangrijk lijkt me de interface 3Gb/s ,laat je dus niet in winkel wijs maken dat dat het zelfde is als sata2.

En wens alvast veel succes met een nieuwe schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan