Spontane reboot XP-Home

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Ik ben momenteel bezig met een computer die spontaan reboot op wisselende tijden.

De reboot wordt niet, zoals bij sasser, aangekondigd, maar gebeurt direkt. Na de reboot wordt er ook geen scandisk uitgevoerd, maar krijg ik de melding dat het systeem is hersteld van een ernstige fout.

Deze klacht is er al een paar maanden. Ik heb er al een nieuwe voeding ingezet 2 maanden geleden omdat ik dacht dat het daar aan kon liggen. Dit heeft dus niet geholpen.
Omdat ik nu dacht dat het wellicht aan de temperatuur kon liggen (vanwege de warmte hier) , heb ik everest laten lopen en de processor zwaar belast.
Ik heb tot nu toe geen verband kunnen vinden omdat de temperatuur wel wat warm is :
Mobo 49c
Proc 53c

Aangezien het een Athlon betreft is deze redelijk lijkt mij. Op het moment van de reset lag de temp van de processor op 48.

Ik heb even in de systeemlog gekeken en kom wel vreemde zaken tegen :

In de systeemlog 3 opeenvolgende kritieke fouten :
eerst systeemerror (102), zonder verdere info
vervolgens een foutmelding dat de COM+ service gestopt is met foutcode "kan opgegeven module niet vinden"
en direct daarna :System Notification is afhankelijk van COM+ en is gestopt.

Vervolgens kijk in de Toepassingslog en vind dit (op hetzelfde moment als de eerste error in het systeemlog):
Fout van de Volume Shadow Copy service. Onverwachte fout bij het aanroepen van routine CoCreateInstance.

Verder kom ik wat vreemde zaken tegen wat betreft de FAN info in Everest.
Zowel de processor als de AUX fan zijn niet constant in de lijst aanwezig. Soms zie ik even het toerental en dan verschijnt er weer N/A.
Hetzelfde zie ik als ik vanuit de BIOS de Fan wil bekijken. Deze springt dan ook tussen het aktuele toerental en 0
Ik heb in de kast gekeken en beide ventilators draaien constant.

Er staat een up-to-date virusscanner op en ook firewall.
Het systeem is al eens opnieuw geinstalleerd zonder resultaat en ook een virusscan/spywarescan levert niets op.

Zelf twijfel ik nog steeds of er niet tóch iets warm wordt. De geheugenmodules worden nl ook dermate warm dat je ze amper kunt aanraken en ook de chip die naast de processor ligt is erg heet.

Hier nog even wat algemene info ;)

Proc : AMD AThlon 1800+
Ram 2x 512 MB DDR SD ram PC 2700
Mobo : Asus A7V8X (VT 8377 Apollo KT400 chipset)

Als ik ga zoeken op VSS service kom ik niet de fout tegen die ik hier ondervindt; alleen andere codes mbt Sasser.
Aangezien het een nieuwe install is op een nieuwe HD en het systeem up-to date en gescand is, lijkt me sasser dus uit te sluiten.

Iemand nog suggesties ? :)

Installeer eens het progje speedfan zodat je alles kan contr. ook je HD temp.
De temp. van je mobo (dus de case temp.) vind ik vrij hoog 45 gr. is de limiet.
Zet je kast eens open met een tafel ventilator erop en kijk wat er dan gebeurt.

Ik heb de kast vanavond opengehad en de temp zakt dan naar 39-41
Rebooten blijft echter. Op willekeurige momenten. Soms eens per dag, soms 3x in 20 min.

Is er al eens een schone installatie gedaan van XP ?
Hij zegt dat XP hersteld is van een ernstige fout wat wijst op software.

Dat dacht ik ook. Maar er is een schone installatie geweest. Kennelijk is de fout zo kritiek dat er geen tijd meer is om een melding te geven.
Ik heb het nog niet eerder meegemaakt...:confused:

Ik ben er inmiddels achter dat er waarschijnlijk twee problemen spelen die dit veroorzaken.
Allereerst blijft de temperatuur in de kast naar mijn mening veel te hoog om de overige componenten nog voldoende te koelen (dichte case betekent al snel 50+ graden ).
De harddisk wordt erg heet, net als de North-bridge controller en het geheugen. Op de twee laatste kun je na een half uur je vingers niet meer houden zonder te verbranden.
Oomdat er in het systeem geen extra koeling zit, moet al die hitte via de voeding worden afgevoerd. Ik denk niet dat dat erg goed is.

Verder stond in de BIOS de "Quick Power On Selftest" op enabled, waardoor tijdens het opstarten veel tests werden overgeslagen.
Nadat ik deze optie had uitgeschakeld kwam het systeem aan het einde van de test met de melding 'Memory Failure' .
Ram defect dus. Al zal ik waarschijnlijk niet kunnen nagaan of het reeds defect was toen die kennis het kocht en plaatste, of dat het door de warmte defect is geraakt.

In ieder geval denk ik dat de warmte en defecte geheugen goede kandidaten zijn voor het veroorzaken van het spontane rebooten.

Al ben ik er nog niet helemaal achter waarom de sensors ook niet goed meer werken. Wellicht ook defect ?:confused:

Geplaatst door Will-Well
Installeer eens het progje speedfan zodat je alles kan contr. ook je HD temp.
De temp. van je mobo (dus de case temp.) vind ik vrij hoog 45 gr. is de limiet.

Inderdaad zoals ik al eerder zei te heet, ik zie de case temp. het liefst onder de 40 gr.
Dus minimaal 2 case fans monteren, 1x onder in het front die koude lucht naar binnen zuigt (bij mij zit daar mijn HD achter gemonteerd) en 1x een hoog i/d achterkant die de warmte afzuigt (samen met de cooler v/d voeding). Bij de nw. kasten zit er in de zijkanten ook nog ventilatie sleuven c.q. roosters.

Ik heb precies hetzelfde probleem op dit moment,

Zelf heb ik ook Win XP Home, en ook na de spontane reboot krijg ik de melding dat windows zich heeft herstelt van een ernstige fout.

Het enige wat ik niet heb is de Memory Failure error bij het booten.

Een aantal maanden terug had ik dit probleem ook al, en ook had ik er toen zelf al een ventilator naast gezet, het werkte, maar later zelfs met de ventilator op z'n hoogste stand, kon windows niet meer worden gestart of de nieuwe reboot was al begonnen.

Ik had toen een nieuwe processor gekocht ( AMD Athlon XP 2400+ ) daarna had ik geen problemen meer ( hiervoor had ik trouwens een intel duron ) maar nu is het weer overnieuw begonnen, ook is m'n PC nu veeeeel trager dan normaal, ook bij het booten.
Nu vraag ik me af waar het aan zou kunnen liggen,
de processor lijkt me stug, hij is vrij nieuw, en een AMD fikt door tot ie kapot is door de warmte, alleen Intel laat de pc booten.
Momenteel heb ik 256 MB RAM SDR ( ik weet het, tis K.walitatief U.itermate T.eleurstellend :p komt ook vervanging voor :p) deze geheugen banken ( 2x 128 ) zijn ook vrij oud, het enige wat ik me kan bedenken wat het probleem is, zijn de geheugenbanken.

Vollopig blijf ik deze topic in de gaten houden, en hopen dat dit behoorlijk irritante probleem opgelost kan worden :)

MvG, Ryan

Op dit moederbord zit wel een instelling die de processor beschermd tegen te hoge temperatuur maar die kun je alleen op 80 en 90 graden instellen.
Tijdens het rebooten kwam de temp niet zo hoog.

Inmiddels heb ik voor de zekerheid ook nog even het programma memtest gedownload en laten lopen. Daar kwam uit dat er in de laatst gekochte memorybank 7 errors zaten (bit-errors)
Ik heb deze nu uit het systeem verwijderd en op dit moment nog geen fouten gehad.
Wel heb ik de systeemkast openstaan totdat er (vandaag) extra koeling bijgezet wordt.
Alleen de fan van de voeding om de warmte weg te zuigen is in deze kast niet genoeg. Er blijft dan maar 3-4 graden verschil tussen de CPU temp en de case temp.

Ook ik heb dit probleem. Zoals vanavond is hij 3x uitgevallen en opnieuw opgestart. Binnen een half uur, daarna alweer 2 uur niet. Soms worden er ook dagen over geslagen en dan opeens is het er weer. Ik heb niet het idee dat dit aan de hardware kan liggen. Waarom slaat ie tussen bv 21u en 22u 3x uit en start direct op en na 22u tot 1u niet weer. Terwijl de pc niet langer dan 5min uit is geweest, zo snel koelt alles toch niet af. Volgens mij is het echt een software probleem. Heb het eerder gehoord dat het met Service Pack 1 verholpen moet zijn, maar toen ik dit deed werd de pc tijdens het opstarten 10x trager. Dus ik heb me er maar bij neergelegd dat het gebeurd, liever een snelle pc die af en toe uitvalt dan een langzame die misschien niet uitvalt.
Maar goed ook ik zal de volgende topics in de gaten houden, misschien is er nog iemand met DE oplossing.

Ik las meerdere malen over het programma'tje Speedfan en heb deze dus maar even gedownload. Er worden hier verschillende temperaturen weergegeven. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet lezen:
Fan01: 3792 RPM Temp1: 54 C
Fan02: 0 RPM Temp2: 55 C
Fan03: 0 RPM Temp: 55 C
Fan04: 18243 RPM Temp2: 51 C
Fan05: 0 RPM Temp: 51 C
Fan06: 0 RPM HD0: 39 C
Temp1: 37 C
Temp3: -4 C
Temp: -3 C

Ik heb het probleem nu niet meer :)

Wat ik heb gedaan is simpelweg gewoon m'n grote vriend Format C: laten werke :P en windows overnieuw installeren, eerst gebruikte k Home Edit. nu hebbik Professional draaien :), k heb ook direct alle mogelijke updates gedownload, ook SP1, en idd me PC start iets trager op, maar voor de rest hebbik nergens problemen mee :).

Me computer laat k zelfs nu dagen achter elkaar aan staan en geen enkele keer is ie uitgevalle :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan