Hoi Kelly,
In de
Taalkeuze-pagina, het eerste wat je ziet van de site, valt het nogal op dat er wittige randjes om de chocolade-brokjes heen zitten. Waarschijnlijk komt dat door het uitknippen van een foto met een witte achtergrond. Ook zitten er, door de lichtval op de chocolade, tegen het wit aanliggende chocoladevlakjes in (vooral rechtsboven). Dat komt de "stofuitdrukking" van de chocola niet ten goede. Bij mij roept het de associatie op van wit uitgeslagen chocolade, die een beetje overjarig is...
Ook is de gebruikte afbeelding (de
fototaal.png) pittig groot, wel z'n
280kB. Daarom duurt het downloaden ervan zelfs bij een snelle verbinding nogal lang; en duurt het even voordat de pagina mooi op scherm staat.
Maar internet-bezoekers hebben altijd een vreselijke haast-haast-haast.
Gelukkig kan er iets aan gedaan worden. Met een tekenprogramma kan je nog wat van de witte randjes afhalen. Over de wittige vlakjes kan je een melkchocoladekleur aanbrengen. Verder kan je ook de kleuren reduceren tot 256 kleuren, daar zie je niets van. Dan kan de afbeelding opgeslagen worden als transparante gif.
Die hoeft maar
80kB groot te zijn (toch al vrij groot).
Maar dat is dus ongeveer 1/5 van de downloadtijd van het origineel!
In de proefpagina heb ik trouwens het javascript tegen het rechtsklikken er uit gehaald:
- Dat werkt niet goed in alle browsers; en het is ook overbodig, want het helpt niet tegen bv. rechtsklikken en kopiëren van een afbeelding. Wie er op uit is om plaatjes te stelen, kan dat altijd (bv. door javascript uit te zetten). *)
- Zie ook dit artikeltje "Web-images beveiligen tegen kopiëren?": http://developerscorner.nl/csshunter/kopieerbeveiligde-afbeelding.htm
O ja, het video-filmpje zou ik zeker niet op de home-page zetten, maar op één van de pagina's waarin wat over het bedrijf verteld wordt. Het filmpje begint namelijk met het roeren en verwerken van veel grote hoeveelheden chocola, wat een beetje een blubberige indruk geeft.
De mensen van het bedrijf beleven dat niet zo, die zijn het gewend, en weten hoe ze verantwoord exact de juiste hoeveelheden ingrediënten bij elkaar moeten mixen. Maar dat ziet de (kandidaat)klant niet aan die grote hoeveelheden af; die is vooral geïnteresseerd in de afzonderlijk verpakte lekkernijen.
Ik denk dus dat je op de homepage niet het accent moet leggen op het massale van de fabricage, maar juist op het Klein & Fijn van het resultaat: elke bonbon apart als unieke delicatesse. Dàt moet de klant over de streep halen!
Om dezelfde reden zou ik het plaatje met de chocolademassa:
uit de flash-serie bovenaan halen, want dat is ook zo'n blurrie, en tja, lijkt een beetje op p*p...

Terwijl de andere plaatjes prima de fijngevoelige tongpapillen prikkelen.
Met vriendelijke groet,
CSShunter
_______
*) Ik heb bijvoorbeeld ook een plaatje gestolen: met een eenvoudige PrintScreen jouw chocoladebrokjes-afbeelding binnengehaald om te kunnen bewerken.
