Spyware in Adobe Reader ontdekt...

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Spyware in Adobe Reader ontdekt

Steeds meer bedrijven willen weten wat hun klanten en gebruikers op het internet uitvoeren. Spyware is hierbij een handig hulpmiddel. Om in de gaten te houden hoevaak een bepaald document of rapport gelezen is, gebruikt het bedrijf Remote Approach een optie in Adobe's PDF Reader om bij te houden hoevaak dit gedaan is. Wordt een document geopend via Adobe Reader 7, dan kijkt Remote Approach hoevaak en van welk IP-adres dit gedaan is. De informatie wordt verstuurd via poort 80 over HTTP, een poort die normaal niet door firewalls geblokkeerd wordt. Het spioneren is mogelijk dankzij JavaScript, dat sinds versie 6 standaard aanwezig in deze lezer is. Het monitoren werkt niet met andere lezers, zoals Xpdf, Kpdf en versie 5 van Adobe Reader. (SMH) Bron: security.nl

-----------------------------------------------

Heb ik een te simpele gedachtengang dat dit te vermijden is als je een PDF-file eerst opslaat en dan offline de file bekijkt? Ik open trouwens al nooit direkt PDF-jes bv via websites, altijd eerst opslaan.

Laatst bewerkt:
Groot gelijk Gezina.

Een beetje firewall zou trouwens ook een waarschuwing af moeten geven als een ander programma poort 80 wil gebruiken.

Grtz,

Pieter

Ah, dan zijn mijn simpele gedachten in deze toch van nut Pieter :) Misschien ben ik te streng maar heb sindskort ook de Adobe Reader (6.0) de toegang tot het internet geblokkeerd. Inderdaad zou een firewall dat moeten tegenhouden of waarschuwen maar soms krijg je melding(en) waarvan je niet weet of je toestemming moet geven, oppassen blijft dus geboden. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan