SQL cursus + certificaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hendrikdegraaf

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2006
Ik heb marketing gestudeerd en wil graag aan het werk als database marketeer of marketing data analist. Met de inhoudelijke en statistische kennis zit het wel goed, maar ik merk dat de meeste vacatures ook vragen om gedegen kennis van SQL.

Om mijn kennis op dat vlak op te bouwen ben ik nu bezig met de LOI cursus "Databases & SQL Foundation". Als ik de cursus af heb kan ik een examen doen bij Exin, waardoor ik ook een erkend certificaat zou behalen.

De cursus die ik nu doe heet niet voor niets 'Foundation'. Ik zou hierna graag nog een andere cursus doen die een goed vervolg zou zijn op mijn huidige cursus. De cursus zou voornamelijk in moeten gaan op queries, transformaties en views. Gebruikersbeheer, database-onderhoud, beveiliging, etc. is voor mij minder interessant. Het zou verder prettig zijn als de cursus wordt afgesloten met een examen waaraan bijv. een certificaat is gekoppeld. Dit i.v.m. solliciteren en het duidelijk kunnen aantonen van mijn kennis op mijn CV.

Ik heb al heel wat afgezocht, maar heb nog steeds niet kunnen vinden wat ik zoek. Ik hoop dat hier op het forum misschien mensen aanwezig zijn die hier wat meer kijk op hebben en mij een cursus kunnen aanraden.

Als iemand nog een andere tips voor mij heeft (qua softwarekennis of andere zaken) dan hoor ik het graag!

Groeten,
Hendrik

Microsoft Certificaat:70-448

Ik volg momenteel via zelfstudie een traject om het 70-448 certificaat te halen. Bij www.twice.nl, www.infosupport.nl en www.computrain.nl kan je een cursus volgen daartoe. Het kan zijn dat het iets te ver gaat dan jij wilt. Het is geen cursus tot DBA maar wel alle programmeertechnische aspecten van SQL Server. Zoals Reporting Services en Integrated Services.

Succes!

Bedankt voor de reactie!

Op zich klink het wel interessant. Met name reporting-services zou voor mij ook interessant zijn. Nadeel is wel dat het wel vendor (MS) specifiek is. Volgens mij worden er ook veel andere rapportage oplossingen gebruikt in het bedrijfsleven.

Net als jij zou ik ook zelfstudie willen doen en dan betalen voor het examen. Denk je dat dat voor mij met alleen "Databases & SQL Foundation" Exin certificaat (en een redelijk stel hersenen) haalbaar zou zijn?

Ik kwam op de de MS website ook nog de volgende cursus tegen "Querying and Processing SQL Server Data with SQL Statements". Wellicht zou deze beter voor mij zijn. Ik ga hier meer over proberen uit te vinden. Met name of ik het ook via zelfstudie en los examen kan doen - op de site zag ik alleen de (dure) cursus staan.

Het lijkt mij dat de LOI cursus "Databases & SQL Foundation" zich bezighoud met het ontwerpen van databases (normaliseren) en Ansi SQL? Beide zijn erg belangrijk en een goede basis voor als je met databases verder wil. Een goede genormaliseerde database is het uitgangspunt. De M$ cursussen zijn meestal gericht op het behalen van M$ certificaten. Als je er een gehaald hebt dan ben je MCP en dan krijg je een punt (joepie!). Die punten zijn voor veel werkgevers belangrijk. Dat is misschien iets om aan te denken in de toekomst.

Bij het volgen van een cursus wordt meestal opgegeven wat de prerequisites zijn. Wat je moet weten voordat je aan de cursus begint.

Verder is het belangrijk dat je blijft oefenen met het maken van SQL statements. Er is erg veel mogelijk en de database engine is meestal sneller dan een paar regels code.

Succes!

Het lijkt mij dat de LOI cursus "Databases & SQL Foundation" zich bezighoud met het ontwerpen van databases (normaliseren) en Ansi SQL?
Klopt inderdaad precies. Ik heb de map nu al bijna uit. Vind het allemaal erg interessant!

Het behalen van het MS 70-448 certificaat lijkt is de meest logische vervolgstap die ik heb kunnen vinden voor mijn situatie.
Is dit het goede boek om zelfstudie uit te doen?

Ik las dat er een evaluatie DVD in zit. Ik neem aan dit dan de MS SQL Server 2008 is. Kan ik deze installeren in een virtual machine om er ook mee te oefenen?

Ik heb voor mijn huidige cursus al MAMP op m'n mac geïnstalleerd en de sakila database op de MySQL server gezet om te oefenen....
Gr. Hendrik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan