SQL Group by Query met zowel aggregaat als detail informatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Herosoft

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 okt 2012
Hoi,
Ik zou het volgende probleem willen oplossen: Veronderstel een simpele tabel met daarin de historiek bezetting van hotelkamers (naam van de gast, kamertype, datum in, aantal overnachtingen e.a.).
Ik tracht nu een query te maken met als output één record waarin zowel het hoogst aantal overnachtingen uit de tabel staat, als de corresponderende detailinformatie: wie was die persoon, welk kamertype was het enz... Ik slaag er wel in om het hoogste aantal overnachtingen te tonen met de group by 'max' functie, maar niet in om die aggregaatfunctie te combineren met de detailinformatie uit diezelfde record.
Heeft iemand een oplossing hiervoor?
Alvast bedankt!
Roger

En hoe heb je het verder aangepakt? Oftewel: hoe ziet je query er verder uit?
Overigens: een beetje hotel heeft dermate veel overnachtingen, dat ik mij niet kan voorstellen dat er één boeking is die meer overnachtingen bevat dan de rest. Die zekerheid heb je alleen maar bij de allereerste boeking...

Ik heb het probleem herleid tot z'n essentie, dus bekommer je maar niet over functionaliteiten ;)
Als het volgende met een query kan opgelost worden ben ik er uit:
input: 1 tabel met naam, aantal overnachtingen, type kamer
output: 1 record met bv. 17 (overnachtingen), Janssen, single room
Ik slaag er niet in hiervoor een query te maken gezien er blijkbaar geen combinatie mogelijk is van aggregaat functies (group by, max) en detail informatie uit dezelfde record (naam, type)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan