SQL- Query oefenvraag hulp gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvdw95

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 nov 2012
hallo allemaal,

Ik ben aan het oefenen voor een toets, en kwam de volgende oefen vraag tegen.

1. Geef de namen van de auteurs en de titels van de boeken waarvan er drie of meer exemplaren aanwezig zijn gesorteerd op aantal omlaag en daarna op achternaam.

2. Geef een overzichtje van alle leerlingen die in totaal meer dan 25 euro boete hebben gehad.

3. Welke leerlingen hebben meer dan 30 boeken geleend? Sorteer van hoog naar laag en daarna op achternaam en voornaam.

4. Welke leerlingen uit klas 5a hebben nog nooit een boek geleend.

5. Geef de namen van de schrijvers waarvan nog nooit een boek is gereserveerd en waarvan de achternaam begint met een d gesorteerd op achternaam.

6. Geef de namen van de leerlingen en de gemiddelde boete die ze hebben gehad. Alleen de leerlingen die gemiddeld meer dan 2.5 boete hebben gehad, moeten worden getoond. Leerlingen die 0 boete hebben gehad, tellen niet mee. Sorteer van hoog naar laag.

Nu ben ik de antwoorden vergeten mee te nemen naar huis, dus kan ik niet zien wat de juiste antwoorden zijn.

Dus ik hoop dat iemand mij de antwoorden kan/wil geven....

Zie het stroken-diagram in de bijlage.sql.jpg

grtn, Jvdw

Laatst bewerkt:
ja daar was ik ook al mee bezig als ik het af heb zal ik het even posten

Mooi :thumb:

Hier vast een opzetje voor vraag 2:
[sql]
SELECT ll.VOORNAAM, ll.TUSSENVOEGSEL, ll.ACHTERNAAM, SUM(ul.BOETE) AS BOETE
FROM LEERLINGEN ll, UITLENINGEN ul
WHERE ll.LLNR = ul.LLNR
AND SUM(ul.BOETE) > 25
GROUP BY ul.LLNR
[/SQL]

Voor 4 kun je gebruik maken van NOT IN()

[sql]
SELECT
*
FROM
LEERLINGEN
WHERE
KLAS = "5a"
AND
LLNR NOT IN
(
SELECT
LLNR
FROM
UITLENINGEN
)
[/sql]
Let wel op dat je quotes om de 5a zet, anders wordt het niet als string gezien.

Voor 5 zou je eens kunnen kijken naar de LIKE functie

Laatst bewerkt:
eh jvdw ik ben die ook aan het maken. Als je klaar bent kan je dan antwoorden sturen dat ik ze ook kan nakijken??

@Csvvg: Zo wordt je huiswerk wel makkelijk gemaakt nietwaar?

In plaats van afwachten kun je ook meedenken en jouw bevindingen/oplossingen hier plaatsen ;)

ik heb het inmiddels denk ik wel zo goed als af.
Ik ga het hier niet plaatsen aangezien er mensen zijn die denken zo gemakkelijk aan hun werk te kunnen komen.

Bedankt voor het meedenken

Dag allemaal, ik zit ook met het probleem. Ik kreeg dezelfde vragen mee om thuis te oefenen, maar snap er niet zoveel van...
Misschien kan iemand mij hier op weg helpen of voorbeeld antwoorden geven???

@DeJannes: Voor jou hetzelfde, wat heb je zelf al geprobeerd?

Wel apart dat iedereen die deze opdracht heeft gekregen er niet uitkomt, het lijkt mij logisch dat voor je een opdracht krijgt je er voorafgaand aan iets over SQL hebt moeten leren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan