Hallo,
Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom,
In mijn database heb ik een tabel (poules) met kolommen 'naam' en 'laatste'.
in de kolom 'naam' staan namen, die meerdere keren voorkomen (is dan ook dezelfde persoon) bv:
jan , piet , klaas, jan , piet, kees .
in de kolom 'laatste' staan cijfers, die slaan op het aantal keer dat de bijbehorende naam iets heeft gedaan bv: 2, 4, 5, 1, 2
dus dan krijg je bijvoorbeeld zo'n tabel:
naam | laatste
Jan | 2
Piet | 3
Jan | 1
Kees | 4
Piet | 5
Nu wil ik met een query opvragen per 'naam' het totale aantal van de kolom 'laatste'
zodat je krijgt op volgorde van hoog naar laag bij 'totaal'(bij het voorbeeld hierboven):
naam | Totaal
Piet | 8
Kees | 4
Jan | 3
Dit lukt mij niet helemaal. Dit heb ik gemaakt,
$opdracht2 = mysql_query ("SELECT SUM(laatste) AS totaal FROM poules GROUP BY naam ORDER BY totaal DESC") or die (mysql_error());
$result2 = $opdracht2;
$opdracht3 = mysql_query ("SELECT DISTINCT naam FROM poules GROUP BY naam ORDER BY naam DESC") or die (mysql_error());
$result3 = $opdracht3;
zodra ik deze query uitvoer en echo , krijg ik wel het concept dat ik wil , maar niet op goede volgorde. de waardes van 'totaal' staan niet bij de goede 'naam'. bv:
Piet | 4
Kees | 8
Jan | 3
dus ik wil de waarde van 'totaal' aan de bijbehorende 'naam' gekoppeld hebben.
Iemand die mij kan helpen?
Bij voorbaat dank,
Robbin
Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom,
In mijn database heb ik een tabel (poules) met kolommen 'naam' en 'laatste'.
in de kolom 'naam' staan namen, die meerdere keren voorkomen (is dan ook dezelfde persoon) bv:
jan , piet , klaas, jan , piet, kees .
in de kolom 'laatste' staan cijfers, die slaan op het aantal keer dat de bijbehorende naam iets heeft gedaan bv: 2, 4, 5, 1, 2
dus dan krijg je bijvoorbeeld zo'n tabel:
naam | laatste
Jan | 2
Piet | 3
Jan | 1
Kees | 4
Piet | 5
Nu wil ik met een query opvragen per 'naam' het totale aantal van de kolom 'laatste'
zodat je krijgt op volgorde van hoog naar laag bij 'totaal'(bij het voorbeeld hierboven):
naam | Totaal
Piet | 8
Kees | 4
Jan | 3
Dit lukt mij niet helemaal. Dit heb ik gemaakt,
$opdracht2 = mysql_query ("SELECT SUM(laatste) AS totaal FROM poules GROUP BY naam ORDER BY totaal DESC") or die (mysql_error());
$result2 = $opdracht2;
$opdracht3 = mysql_query ("SELECT DISTINCT naam FROM poules GROUP BY naam ORDER BY naam DESC") or die (mysql_error());
$result3 = $opdracht3;
zodra ik deze query uitvoer en echo , krijg ik wel het concept dat ik wil , maar niet op goede volgorde. de waardes van 'totaal' staan niet bij de goede 'naam'. bv:
Piet | 4
Kees | 8
Jan | 3
dus ik wil de waarde van 'totaal' aan de bijbehorende 'naam' gekoppeld hebben.
Iemand die mij kan helpen?
Bij voorbaat dank,
Robbin