SQL; UNION: sort

Status
Niet open voor verdere reacties.

Baboab

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2008
SELECT tblledenadministratie.Naam, tblledenadministratie.Voornaam, tblhuidigeafdeling.[leefgroep 1]
FROM tblledenadministratie LEFT JOIN tblhuidigeafdeling ON tblledenadministratie.[GISA NR] = tblhuidigeafdeling.GISA
WHERE ((Not (tblhuidigeafdeling.[leefgroep 1])="")) OR (((tblhuidigeafdeling.[leefgroep 1]) Is Not Null));
UNION SELECT tblledenadministratie.Naam, tblledenadministratie.Voornaam, tblhuidigeafdeling.[leefgroep 2]
FROM tblledenadministratie LEFT JOIN tblhuidigeafdeling ON tblledenadministratie.[GISA NR] = tblhuidigeafdeling.GISA
WHERE ((Not (tblhuidigeafdeling.[leefgroep 2])="")) OR (((tblhuidigeafdeling.[leefgroep 2]) Is Not Null));

ik heb deze query met wat prutswerk samengesteld a.h.v. een eerdere thread over het samenvoegen van 2 kolommen.
ik heb nu echter geprobeert deze te sorteren maar dat blijkt neit te lukken, ook al geprobeert door querries te maken en sql te kopieren maar je kan natuurlijk niet appart sorteren. kan iemand me even beschrijven hoe ik me hieruit moet trekken?

EDIT: ik zou het resultaat moeten kunnen sorteren op de verkregen derde kolom (leefgroep), sorteerwijze is neit van belang

alvast bedankt
Groetjes

Laatst bewerkt:
order by

Je kunt onderaan je query 1 order by toevoegen voor de hele query, je moet dan geen aparte order by's in de subqueries stoppen. Als de kolomnaam in de verschillende subqueries niet overal hetzelfde is, dan kun je de te sorteren kolom ook aanduiden met een volgnummer, 1 voor de eerste kolom, 2 voor de tweede etc.

Jouw query zou dan worden:
Code:
SELECT tblledenadministratie.Naam, tblledenadministratie.Voornaam, tblhuidigeafdeling.[leefgroep 1]
WHERE ((Not (tblhuidigeafdeling.[leefgroep 1])="")) OR (((tblhuidigeafdeling.[leefgroep 1]) Is Not Null));
UNION SELECT tblledenadministratie.Naam, tblledenadministratie.Voornaam, tblhuidigeafdeling.[leefgroep 2]
WHERE ((Not (tblhuidigeafdeling.[leefgroep 2])="")) OR (((tblhuidigeafdeling.[leefgroep 2]) Is Not Null))
ORDER BY 3

waarom zijn de dingen waar je het langst op zoekt altij het simpelst

dankjewel :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan