SQL Update code, syntax voor tweede criterium

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visara

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2019
Hallo,

Ik kan de correcte syntax niet vinden. En alle varianten qua syntax die ik kan gebruiken doen het niet :(

Deze doet het:
Code:
CurrentDb.Execute "UPDATE tabelnaam SET kolomnaam1 = False WHERE kolomnaam1=True", dbFailOnError

Ik wil een extra criterium toevoegen, dus toevoegen aan het stukje 'WHERE' dus.
Ik wil graag iets toevoegen als
Code:
AND kolomnaam2="1950"
(1950 zijn cijfers als Short text opgelagen)
Ik heb vanalles geprobeerd met AND / And / & / , / 'stukken tussen haakjes'/ ; ..... maar Access is het er niet mee eens :(

Kan iemand me laten zien hoe het wel moet?

Met vriendelijke groet,
Visara

Zoiets?

Code:
CurrentDb.Execute "UPDATE tabelnaam SET kolomnaam1 = False WHERE kolomnaam1=True AND kolomnaam2='1950'", dbFailOnError

Laatst bewerkt:
Getallen zet je nooit tussen quootjes, dat doe je alleen bij tekst:
Code:
     CurrentDb.Execute "UPDATE tabelnaam SET kolomnaam1 = False WHERE kolomnaam1=True AND kolomnaam2=1950", dbFailOnError

En waarom zet je een Access vraag in het VBA forum?

En heb je om onduidelijke reden tóch een tekstveld gemaakt van (vermoedelijk als geboortejaar?) een getalveld, dan had je het zo moeten doen:

Code:
     CurrentDb.Execute "UPDATE tabelnaam SET kolomnaam1 = False WHERE kolomnaam1=True AND kolomnaam2=""1950""", dbFailOnError

Enkele quoot mag dus ook, maar is veel minder bedrijfszeker dan de dubbele quoot. Al zul je daar met geboortejaren minder last van hebben, dus in dat geval werkt de string van luc ook. Maar omdat ik één methode aanleren makkelijker vind in het gebruik en de dubbele quoot dus altijd werkt, in tegenstelling tot de enkele quoot, raad ik de dubbele quoot aan.

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik had verwacht dat enkele quotes zouden volstaan.

Het veld is een bestelnummer, sommige bestelnummers bevatten letters. Het zal dus als tekst moeten worden opgeslagen.

Zoals gezegd: enkele quoots volstaan in dit geval, maar dubbele werken net zo goed. En die werken 100% nauwkeurig, wat je van enkele quoots niet kan zeggen. Door één (liefst bedrijfszekere) werkwijze te gebruiken maak je het jezelf een stuk makkelijker. Ik maak eigenlijk nooit meer een fout met het aantal quootjes dat ik nodig heb. Gaat automatisch goed. Maar ik switch dan ook nooit tussen enkele quoots en dubbele.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan