srv2008 + router + dns question

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassyb

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2010
hallo allemaal.
ik heb een servertj draaien in vmware.
nu heb ik srv 2008 draaien en wil ik dat de mensen in mijn netwerk kunnen inloggen in me dns domain die ik er op heb aangemaakt.

nu heb ik een router (sitecom300n ding ) die zelf dhcp uitzend omdat ik niet weet hoe ik het internet moet doorstromen Duidelijkuitleg:
Als ik me server dhcp en dns laat uitzenden en me router als hotspot gebruikt krijg ik geen internet. dit komt omdat me router als enige is aangesloten op me casema.
normaal kan je in sommige routers instellen dat je hem wel op internet kan aansluiten maar bij mij niet ( voorzover ik weet )

nu wil ik dus een dns server laten lopen op mijn netwerk en dat mijn pc's gebruik kunnen maken van het internet.
nu heeft de router zelf een dns server maar die kan ik niet uitschakelen.
Nu is mijn vraag kan je dan 2 dns servers laten lopen ? en dat de ene zorgt voor internet en de ander voor de dns.

in mijn computers zit 1 netwerk kaart

Je ziet het niet helemaal goed:
De dns server service op je server kan ook allen Internet DNS aanvragen voor je doen, zolang de server Internet toegang heeft (dus de standaardgateway goed staat ingesteld en ook het subnetmasker). Je hoeft dan in principe helemaal niets te doen met de DNS proxy functionaliteit van je router.

Als standaardgateway moet het interne ip-adres van de router worden aangegeven op de server.

Wil je DHCP gebruiken (van de router óf van de server) dan zul je in de DHCP scope óók de standaardgateway op het interne ip-adres van je router moeten zetten, zodat de werkstations dat gegeven ook 'toegediend' krijgen. En voor je Active Directory (+ Internet DNS) als eerste DNS-server het ip-adres van de server aangeven in de DHCP scope.

Succes,

Tijs.

klopt maar hoe kan ik dan users maken die kunnen inloggen op mijn domein? want die kunne ze niet vinden dan

Je ziet het niet helemaal goed:
De dns server service op je server kan ook allen Internet DNS aanvragen voor je doen, zolang de server Internet toegang heeft (dus de standaardgateway goed staat ingesteld en ook het subnetmasker). Je hoeft dan in principe helemaal niets te doen met de DNS proxy functionaliteit van je router.

Als standaardgateway moet het interne ip-adres van de router worden aangegeven op de server.

Wil je DHCP gebruiken (van de router óf van de server) dan zul je in de DHCP scope óók de standaardgateway op het interne ip-adres van je router moeten zetten, zodat de werkstations dat gegeven ook 'toegediend' krijgen. En voor je Active Directory (+ Internet DNS) als eerste DNS-server het ip-adres van de server aangeven in de DHCP scope.

Succes,

Tijs.

Staat hier toch duidelijk in:
1. Je hebt de DNS server functionaliteit nodig in je domein, hetgeen betekent op een (domeincontroller-)server in het domein de DNS installeren én de DNS-zone voor het domein inrichten.
2. Je moet ervoor zorgen dat de domein-DNS server als eerste DNS-server doorkomt bij de werkstations, aldaar vast ingesteld of via DHCP server functionaliteit van de server óf router.
PS: Gebruik maar 1 actieve DHCP servers op 1 (thuis-)netwerk

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan