SSD 37% gefragmenteerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Beckmans

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2005
Geachte Helpmijers,

Ik heb in mijn pc al ruim een jaar een OCZ Vertex3 SSD.
Windows geplande Defragmentatie is uitgeschakeld.
In SSD Tweaker heb ik Auto Tweak ingesteld, maar nu zie ik dat de schijf 37% gefragmenteerd is.
Ik had juist begrepen dat een SSD dit zelf regelt/bijhoudt?

Wat kan ik nu doen?

Groet,
Robert.

fragmentatie heeft geen invloed op de prestaties van een SSD. dus kun je negeren.

bij een normale hardeschijf is fragmentatie een probleem omdat hij bijvoorbeeld voor meerdere bestanden in dezelfde map op verschillende plekken op een harde schijf moet zoeken. die zoektijd heeft een ssd vrijwel niet.

@Robert, nee, een SSD regelt / houdt dit niet zelf / bij. Het verhaal zit iets anders in elkaar. SSD geheugen (de opslagruimte dus) is niet onbeperkt herschrijfbaar, maar gelimiteerd. Sommige fabrikenten vermelden dit, zeker als het hun wat 'duurdere' schijven betreft, dan gaan ze er 'prat' op om te melden hoe lang de levensduur wel is van die schijf. Zoek bijvoorbeeld maar eens op de Samsung 840 pro. Je gaat dan ergens vinden wat de theoretische / gegarandeerde levensduur is : lees : aantal malen dat de schijf herschreven kan worden.
Door het defragmenteren schematisch uit te voeren wordt de levensduur van een SSD aanzienlijk verkort. Het defragmenteren vergt namelijk talloze lees en schrijfbewerkingen. Aan te raden is dus om dit uitgeschakeld te houden.
Dat de schijf 33% gedefragmenteerd is, boeit niet. SSD's zijn zó snel, dat defragmentatie geen issue is.

ps. de vorige poster had al gepost toen ik dit bericht nog aan het typen was. Er zit dus een overlap in de postings.

Laatst bewerkt:
Kijk eens aan, dat zijn twee heeeele snelle antwoorden, bedankt daarvoor.
Ik vond het nogal vreemd omdat een collega van me ook een ssd heeft met maar een paar procent.
Niets aan de hand dus.
Nogmaals hartelijk dank en ik zet 'm meteen op opgelost.

Groet,
Robert.

Aanvulling : als je (ooit nog eens) een SSD gaat kopen, dan is het aan te raden er één aan te schaffen met de TLC geheugenchip. Waarom? Lees dit eens rustig door (of minder rustig en ga gelijk naar de conclusies op de laatste pagina) 260.578 mensen gingen je voor................

Het TLC verhaal en het feit dat SSD's een beperkte lees/schrijflevensduur hebben, maken mij ook wat terughoudend om bij de groentenboer het eerste en het beste computertje te kopen waar een 'merkloze' SSD inzit.

Laatst bewerkt:
De TLC chip is niet perse betrouwbaarder dan MLC of SLC
Het is eerder andersom. Bij TLC worden er drie bits in een cel opgeslagen. Bij SLC slechts éen' (bij MLC twee)
Dat is daardoor veel duurder (er zijn drie keer zoveel cellen nodig). Grote voordeel is echter dat de cel drie keer zo weinig beschreven wordt.
SLC is in het voordeel omdat de levensduur van de Chips door het aantal schrijfhandelingen wordt bepaald.
De test gaat het er nu juist over dat de samsung, ondanks de TLC chip, toch een goede levensduur heeft.
Vandaar deze zin in aanvang van de test:
TLC-flashgeheugen gaat minder lang mee dan het 'standaard' MLC-flashgeheugen. Het voordeel is de lagere prijs van de chips en daarmee van de SSD's.

Defragmentatie is een begrip wat gewoon niet van toepassing op een SSD. Bij een harde schijf is verspreiding van de data (defragmantatie) over de schijf lastig omdat de kop dan veel moet bewegen, om de dat "bij elkaar te zoeken" op de roterende schijf.
Flash geheugen wordt in blokken beschreven en gelezen door de controller. Daarbij worden de gegevens juist verspreid om er zoveel mogelijk voor te zorgen dat iedere chip een gelijk aantal keer beschreven wordt, wat de levensduur van de schijf ten goede komt.
De schijf heeft ook altijd meer geheugen dan opgegeven om overleden chips te vervangen,
Dit verdelen en herplaatsten wordt geregeld door de TRIM functie. Die zorgt er in samenwerking met het besturingssyteem voor dat het geheugen efficient verdeeld wordt en dat niet meer gebruikt geheugen weer vrij gegeven wordt voor gebruik.
Dit wordt, zoals eerdere gepost, door de (controller van) de SSD geregeld.

Laatst bewerkt:
waarbij je vergeet te vermelden dat Samsung technisch het e.e.a. heeft getruukt met zijn nieuwe SSD's waardoor niet alleen de opslagcapaciteit per cel 'ernstig' vergroot is t.o.v. de voorlopers (waaraan je wel refereert), maar dat daarnaast het slijtageverhaal niet echt op gaat (reden dat ik het ook niet aanhaalde) vanwege weer andere technische truuks. Vriend en vijand moesten afgelopen najaar erkennen dat de 840 pro serie de snelste SSD's waren die er op de aardbol te koop waren. Kijk ook even hier.

Laatst bewerkt:
gast0225, ik reageerde vooral op je oproep om SSD's met TLC geheugen te kopen.
Dat kan behoorlijk tegenvallen als er straks de goedkopere SSD's komen met dit geheugen.
Dat neemt niet weg dat de samsung 840 pro wel een prima SSD's is, die ik zelf zo zou willen kopen
Dat komt echter door de uitstekende controller die samsung gebruikt.

Duidelijk wat je geheime SSD's zijn. Wat n systeem trouwens. Daar kan m'n dual coretje drie keer in..:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan