SSD In server alleen voor OS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Biker2009

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2009
Beste mensen,

Wij willen binnenkort onze servers gaan vervangen voor nieuwe.
Nu zat ik te denken of het kwa snelheid verstandig is om ssd schijven te gebruiken alleen voor het os op de server. Dus niet voor de data op de server.
Heeft een van jullie hier al ervaring mee? Zoja is het dan ook veel sneller dan een normale hdd? En wat is de betrouwbaarheid van de server wanneer je er een ssd instopt.

Edit: Het gaat om een RDP(terminal) Server, File server, Mail server, SQL Server en Sharepoint server.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Groet,

Ikke

Laatst bewerkt:
Wat voor soort server? een rack server, blade server of gewoon een kast?

Is het een hobby server of voor gebruik in een zakelijke omgeving?

Voor de meeste servers heeft het weinig zin. Je boot het OS 1 keer. Vervolgens draait de server een jaar zonder ook maar een enkele keer die SSD aan te spreken. Voor swap en caching is een SSD natuurlijk wel meer geschikt. Echter wordt dat weer vaak gedaan op 16 GIG ramdrives e.d. Even duur als een SSD, maar wel 15x sneller.

Ik kan maar weinig scenario's bedenken waar een (kleine) SSD uitkomst kan bieden

Een SSD is wel sneller dan een SAS schijf die normaal is ingebouwd bij een server, maar of je er echt zoveel snelheid mee wint dat betwijfel ik.
Hier wat lees voer.
Maar een server herstart je niet vaak, dus dan heeft een SSD niet veel nut voor alleen het OS. de rest wordt gewoon van de hardeschijf af gelezen. Het zal je wat tijd winst opleveren met opstarten / afsluiten, of het voor de gebruikers ook sneller dat denk ik niet.

Je zou dan bijvoorbeeld beter kunnen investeren in virtualisatie.

Dat is mijn mening.

Natuurlijk werkt een SSD sneller maar zoals hierboven al aangegeven is de snelheidswinst minimaal, voorlopig is het de investering niet waard. Zeker gezien het feit dat je alleen het OS op de SSD wilt draaien. Als je nu alle data op SSD's wilde zetten is het een ander verhaal. De snelheidswinst zal dan marginaal zijn maar een SSD ontwikkeld minder warmte als een "gewone" server harde schijf.

Ik ben het wel eens met Westsidemg dat je beter kunt investeren in virtualisatie. Bijvoorbeeld een opstelling met twee hosts waar VMware vSphere opdraait. Kost wat maar dan heb je ook zeker wat.

OT: Draai je alles dit allemaal op één server?
Edit: Het gaat om een RDP(terminal) Server, File server, Mail server, SQL Server en Sharepoint server.

Edit: Verkeerd gelezen stond duidelijk servers. Meerdere servers dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan