ssd inbouwen in desktop

Status
Niet open voor verdere reacties.

nurbeb

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2010
Desktop:
Windows 10
HDD 1 Tb Sata met 1 partitie, voorzien van een schone Windows 10 OS.

Ik heb een Kingston 128 Gb SSD gekocht en ingebouwd in mijn Pc en op een vrije SATA aansluiting aangesloten.
Het artikel:

"Overstappen op een SSD - Kloon je Windows-installatie en bouw je SSD in
Door: Jeroen Boer | 18 december 2014, 07:51"

er bij gehaald en exact de stappen zoals beschreven uitgevoerd, HDD gekloond met het programma "MiniTool Partition Wizard".
Nu heb ik een Lokale schijf C:, mijn oude HDD en een Lokale schijf E:, de nieuwe SSD.
Op beide staat exact hetzelfde, een schone Windows 10 besturingssysteem.
Mijn Pc start op met de C: schijf en dus niet met de SSD (E:), in de Bios volgorde van booten gewijzigd, werkt niet.
De SSD wordt wel herkend in de Bios, maar ik krijg het niet voor elkaar om van deze SSD op te starten.

Heeft iemand ideeen.

Met die live cd van Minitool opstarten en de schijf klonen, wel zorgen dat het past qua grootte en dan met alleen de SSD die aan de eerste sata poort hangt opstarten, wil dat?

Vaak staat er een gereserveerde partitie op die ook mee moet.

Bedankt voor uw snelle reactie.
SSD is 20 Gb groot, alleen W10 OS
Heb de SSD op Sata 1 gezet, niets anders, na opstarten komt
-Bios scherm, waar ik met "Del" niet in kan komen en daarna:

Sata 3 Drive - Atapi Incompatible
Press F1 to Resume.
na drukken F1 volgende schermtekst: An operating system wasn't found. Try disconnecting any drives that don't contain an operating System. Press Ctrl+Alt+Del to restart.

Pc uitgezet, HDD op Sata 1 gezet en ik krijg dezelfde melding na het Bios scherm :
Sata 3 Drive - Atapi Incompatible
Press F1 to Resume.
na drukken F1 startte mijn Pc normaal op.
Het is mij niet geheel duidelijk wat er aan de hand is.

Het probleem met de Sata 3 drive is al opgelost, had de sata kabel van dvd station, die op Sata 3 zat ook verwijderd en dat gaf het probleem.
Kabel weer in 3 geplugd en het werkte.

Mijn originele probleem bestaat echter nog en ik hoop dat er iemand een idee heeft, hoe dit op te lossen.

Beste nurbeb, ik heb je vraag een eigen plekje gegeven, inbreken in een topic van iemand anders is niet toegestaan.

Jackall, sorry voor het inbreken en bedankt voor uw actie.
Hoop nu weer oplossingen voor mijn probleem te ontvangen.
Nurbeb

Je moet de SSD asl start/boot schijf in het bios instellen.
Hoe... zie handleiding moederbord...

Ssd

In mijn Bios staan als hard- cq cd/dvd disks aangegeven:

Sata 1 - HDD Samsung 1Tb
Sata 2 - Kingston Ssd 120 Gb
Sata 3 - cd/dvd station

Bij de bootvolgorde staat de SSD bovenaan.

Mijn moderbord is een Asus P5QD Turbo
Kan geen optie vinden in de Bios om de SSD schijf als start/boot schijf in te stellen, behalve de optie onder de Tab "Boot" - Boot Device Priority, waar ik dus de SSD bovenaan heb staan.
Doe ik wat verkeerd?

Lange Pier, ik heb de SSD op sata 1 geplugd, boot priority ingesteld zodat SSD bovenaan staat, met F10 bevestigd en opnieuw opgestart, nog even via F8 gecheckt of de SSD wel degelijk als eerste in de bootlijst staat, ja dus.
Systeem start op en ik krijg een zwart scherm met de tekst:

" An operating system wasn't found. Try disconnecting any drives that don't contain an operating system.
Press Ctrl+Alt+Del to restart"

Met die live cd van Minitool opstarten en de schijf klonen, wel zorgen dat het past qua grootte en dan met alleen de SSD die aan de eerste sata poort hangt opstarten, wil dat?

Vaak staat er een gereserveerde partitie op die ook mee moet.

Zal opnieuw klonen worden dan, er staat vermoedelijk geen bootpartitie op.

Maak een screenshot van schijfbeheer als beide schijven erin hangen en geboot kan worden.

En daarom start ie dus automatisch door op de andere schijf....
Rest niks anders te doen wat Lange Pier al schreef.
Je zou hooguit nog vanaf de installatie DVD of USB kunnen starten met alleen de SSD en voor "Repareren" kunnen kiezen.
Hoe dat exact gaat.. met wat Googlen vind je tientallen handleidingen...

Voor zowel andre@home als lange pier, bedankt voor de reacties.
Intussen heb ik misschien nog een andere oplossing bedacht en wel het volgende:

Bij het verschijnen van Windows 10 in begin augustus kreeg ik een mail waarin Microsoft mij meedeelde dat ik via het tooltje " MediaCreationToolx64" Windows 10. Kon downloaden als ik het icoon rechtsonder niet zou hebben, dat heb ik toen gedaan en zie Windows 10 had ik direkt op mijn pc.
Via dat tooltje heb ik nu Windows 10 op een USB stick gezet, ging perfect en ik kan deze stick niet laten booten, dat heb ik al geprobeerd, maar Windows 10 begint we te installeren, als ik de stick opstart vanuit mijn pc met HDD.
Nadat ik zag dat Windows 10 opstartte vanaf de stick door op setup.exe te klikken en op het scherm het Windows 10 logo verscheen, heb ik gecancelled, want ik weet niet of mijn Windows 10 op de HDD dan overschreven gaat worden en ik met een nog groter probleem opgezadeld ga worden.

Of zou het zo kunnen zijn dat ik in het verloop van de installatie nog zou kunnen kiezen waar, dus op welke schijf, in mijn geval HDD of SDD, het besturingssysteem geinstalleerd gaat worden.
Mochten jullie daar een antwootd op hebben, dan hoor ik dat graag.
Anders rest mij het opnieuw klonen van de schijf, misschien is daar iets misgegaan.
Ik hoor graag.

Probeer zonder de harde schijf, dus met alleen de SSD erin W10 te installeren en kijk of die dan ook geactiveerd is.

HDD losgekoppeld van pc, alleen SSD aangesloten, usb stick met daarop W10 aan de achterzijde van de pc ingestoken, boot volgorde aangepast en pc opgestart.
Krijg scherm met tekst:

"Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and prees a key"

Dit betekent m.i. dat de stick niet opstartbaar is.

Nee dat was een installatie vanuit Windows.
Vandaag heb ik stickje voorzien van de Windows 10 bestanden, maar de stick is niet bootable, denk ik.

LangePier, heb alles volgens je instructies uitgevoerd en zie het hele systeem werkt.
Supersnel.
Bedankt voor de ondersteuning, ook voor andre@home.

Topic kan afgesloten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan