SSD inbouwen (laptop)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuk12345

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2008
Beste mensen,

ik heb sinds het begin van dit studiejaar een nieuwe laptop. Het gaat om de Acer Aspire V3-571G met de volgende specificaties:
- Intel Core I7-3632QM
- NVIDIA GeForce GT 630M
- 6 gb DDR3 Memory
- 500 GB HDD
- DVD-Super Multi DL drive (DVD-RW DVRTD11RS)
- Windows 8.1 64-bits

Nou vind ik het leuk om een beetje te knutselen en ben ik benieuwd of het mogelijk is een SSD in te bouwen. Ik heb vernomen dat het mogelijk is om deze SSD op de plek van de DVD-driver te plaatsen. Ook heb ik begrepen dat het relatief eenvoudig is Windows van de HDD naar de SSD met een DeLOCK SATA-USB converter over te zetten.
Voordat ik verder over ga tot actie heb ik wel een aantal vragen. Ten eerste de vraag of het überhaupt mogelijk is de DVD-driver te vervangen voor een SSD? Moet ik dan een 2.5 of een 3.5 inch SDD kopen + een caddy? Ook vraag ik mij af of het mogelijk is om de DVD-driver die ik eruit heb gehaald vervolgens extern nog te gebruiken? Ten slotte de vraag of een SATA-USB converter het geld waard is? Zijn er andere makkelijke opties (software o.i.d.) om Windows en de geïnstalleerde programma's over te zetten (dus niet de foto's/muziek/films?

Zelf zat ik aan een Samsung EVO 840 250GB SSD te denken. Misschien andere suggesties?

Alvast bedankt en groetjes!

De ssd die je voorstelt is één van de betere en nooit een slechte keuze.

Het beste is om de ssd in te zetten als hdd voor je besturingssysteem omdat je daarmee de meeste snelheidswinst behaald. Hij zou dan op de plaats van je huidige hdd komen en, als dat mogelijk is, je huidige hdd in je dvd-tray...

Je dvd-speler zit in een tray geschroefd, die kan er dus uit en in een externe behuizing, geschikt voor cd/dvd-spelers. Deze prik je dan uiteraard in je usb-poort...

Laatst bewerkt:
Ik meen het artikel gevonden te hebben op het internet (ben namelijk geen verenigingslid:rolleyes:). Als ik het goed begrijp is het de bedoeling om de SSD op de plek van de HDD te plaatsen, en de DVD-speler vervolgens te vervangen door de HDD. Nu schrikt mij dat hele gedoe met het BIOS en het niet herkennen van een tweede harde schijf af. Ook begrijp ik niet waarom ik de SSD op de plek van de HDD moet plaatsen en niet gewoon op de plaats van de DVD-speler? Ook zou ik liever niet in de problemen komen met het probleem dat de 2e harde schijf niet herkend wordt.. Nu heb ik gelezen op de site van hddcaddy dat deze problemen zich niet voordoen als je de juiste caddy voor het juiste model laptop koopt, is dat juist?
Hoe moeilijk is het nu werkelijk om de SSD op de plek van de HDD te plaatsen en deze HDD vervolgens op de plek van de DVD-speler te plaatsen?

Heb het zelf ook gedaan. Het antwoord: erg makkelijk. De reden waarom je de HDD en SSD van plaats zou willen wisselen is deels afhankelijk van je moederbord. Sommige moederborden (mijne inclusief) hebben slechts 1 sata-3 poort en 2 sata-2 poorten. Daar je je SSD op de sata-3 poort wil hebben heb je in dat geval niet zoveel keus.

Qua kans op problemen: afhankelijk van het merk. Ik heb een open moederbord met open BIOS. werkt direct uit de doos.

Waar je wel op moet letten is niet het formaat van de drive, maar de dikte. Met de nieuwste generatie heb je 4 spacers (kleine ringetjes) nodig om in normale caddy te passen. normaal gezien worden die gewoon meegeleverd maar het is een beetje prutsen om die ringetjes goed te krijgen. verder is het niet meer dan een paar schroefjes

Laatst bewerkt:
Het is gelukt! Ik heb de HDD in een HDDcaddy gezet en deze op de plek van de cd/dvd-speler geplaatst. Vervolgens de SSD op de HDD spot geplaatst en de data via bijgeleverde data migration software van Samsung gecloned. De HDD ten slotte volledig leeggemaakt. Het werkt als een speer!

Bedankt allemaal :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan