SSD inbouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Hallo allen,

Leuk project verzonnen maar nog nooit gedaan dus graag advies.

Mijn vrouw heeft een Samsung NP 270E5E laptop.
Deze is niet zo snel met de huidige configuratie en ik wil een SSD inbouwen. Nu kan ik de huidige HDD vervangen maar eventueel ook gebruik maken van een HDD Caddy.
Bestanden opslaan doet zij veelal in de Cloud dus veel schrijven van en naar de schijf zal er niet zijn.

Waar moet ik op gaan letten ? Welke BIOS instellingen zijn nodig ? HDD vervangen of toch een Caddy en hebben jullie ervaringen hiermee ? Ik neem aan dat de W10 activatie teloor gaat in verband met wijziging hardware configuratie.....

Graag meedenken, alle info is welkom.

Een handleiding van het installeren van een Caddy vind je ergens in de nieuwsbrieven, maar ook hier: https://www.dropbox.com/s/rg1k9amjupcisen/Appeltje eitje netbook dualboot.pdf?dl=0

geschreven en uitgevoerd door ondergetekende.
Het is op zich helemaal niet moeilijk.

Hoewel de originele HD met Windows 7 in de caddy zit en op de SSD die is ingebouwd staat Ubuntu en ik dus keurig kan opstarten waarmee ik wil, heb ik geen ervaring met Windows 10.
Wat ik wel weet is dat als je vrouw alleen wat internet, mailt, wat docs schrijft plus alles in de Cloud zet etc. je eens aan Linux kan gaan denken. Tenslotte kan je daar ook alles mee.
Dan zet je de originele HD met Windows in de caddy en zet je op de SSD Ubuntu of Mint. (dat is dus hoe ik het heb op mijn laptop)

Wil je dat niet dan zul je als je een SSD gaat installeren, Windows opnieuw moeten installeren.

ps. let erop welke caddy je nodig hebt, mocht je daar voor kiezen. Geef echt bij aankoop je laptop merk en typenummer aan, zodat je de juiste hebt.
Dit ivm de afmetingen, de ene laptop heeft andere afmetingen dan een ander.
www.notebookcaddy.nl

Laatst bewerkt:
Hoi Terrarabo,
Hoe staat het er mee? Weet je al wat je wilt of wat je gaat doen?

Hoi Fem,

Loop een beetje achter met reageren :o

Ik ga voor een Caddy waarschijnlijk. Nog even op zoek wat ik eventueel moet aanpassen in het BIOS. Moet gaan lukken......

Fijne zondag

In de handleiding (artikel van de link) staat hoe je het moet doen.
Echter, is dit zoals ik eerder schreef, wel een installatie met 2 schijven erin, waarvan op de SSD Ubuntu.
Maar in principe blijft het inbouwen en installatie natuurlijk hetzelfde.

Heb je na het lezen van de handleiding nog vragen, ik hoor ze dan wel!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan