SSD installeren op mijn oude pc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Isaak

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2013
Hallo,

Ik heb een hp desktop pc. De specificatie van mijn pc zijn als volgt:

Fabrikant : Hewlett-Packard Company
Moederbord : MSI AMETHYST-M
Processor : AMD Athlon 64 X2 3800+ @ 2000 MHz
Fysiek Geheugen : 2048 MB
Videokaart : NVIDIA GeForce 7300 LE
Harde Schijf : ST3200827AS (200 GB)
Netwerkkaart : AR5006X 802.11a/b/g Wireless Network Adapter
Netwerkkaart : RTL8139/810x Fast Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3
DirectX : Versie 9.0c (september 2009)

Volledige spec. van mijn moederbord is te vinden op: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...&dlc=nl&lc=nl&os=228&product=1849635&sw_lang=

Ik heb op internet al wat informatie gevonden, echter zijn er nog een aantal dingen voor mij niet duidelijk.

1. Ik zou graag windows 8 installeren op mijn pc met een SSD. Als ik het goed heb begrepen moet ik bij het AHCI mode aanzetten voordat windows 8 geïnstalleerd wordt. Echter kan ik geen AHCI mode vinden in het bios mode. Komt dit doordat mijn moederbord een SATA 1 port heeft? (Bovendien zijn er geen nieuwe driver beschikbaar voor mijn moederbord)

2. Is er een groot verschil als ik de SSD heb geïnstalleerd op mijn pc?

3. Welke SSD raden jullie mij, aangezien een SATA 1 een limiet heeft van 150 MB/s

Alvast bedankt voor jullie hulp! :d

1) jouw moederbord ondersteund waarschijnlijk geen AHCI. Je kan en moet dan dus geen instellingen veranderen. Je kan dan helaas niet van het volledige snelheidsverschil gebruik maken, maar je zal zeker veel merken ten opzichte van een HDD.

2) Ja, SSD's zijn erg snel met random reads & writes t.o.v. een HDD (minimaal 20x sneller), waardoor je computer zo snel gaat aanvoelen. SATA1 kan maximaal 150MB/s aan, en de random read & writes komen daar nog niet boven uit. Enkel bij het verplaatsen van grote bestanden zal je moederbord limiterend worden vanwege de SATA1 poort.

3) Mogelijk dat een aantal van de huidige SATA3 SSD's niet compatible zijn met SATA1 aansluitingen, dus als ik jou was zou ik een SATA2 SSD nemen. De meest betrouwbare daarvan die nog volop beschikbaar is, is de Intel 320 serie (niet de snelste, maar de meest betrouwbare, heeft ook speciale stroomuitvalbescherming): klik
Merk op dat die wel wat duurder zijn, maar deze heeft wel een grotere kans op slagen icm SATA1 naar mijn idee.

Laatst bewerkt door een moderator:
De Crucial V4 lijkt inderdaad erg aantrekkelijk, maar dit is eigenlijk niet zo'n goede SSD, zoek maar eens op reviews ;) Tevens valt deze SSD ook relatief vaak uit (als in zijnde defect). Als je goedkoop uit wil zijn kan ik je aanraden om een Intel X25-M 80GB schijf 2de hands op de kop te tikken. Deze zijn veel sneller dan de V4 en veel betrouwbaarder ;)

Crucial maakt overigens wel erg goede en betrouwbare SSD's maar dat zijn de M4 SSD's. Deze zijn over het algemeen erg goed compatible met oudere moederborden ondanks dat dit een SATA3 SSD is. Dus mocht je een nieuwe willen kopen, dan zou ik die adviseren. Hier een prijsoverzicht van de 64GB M4

De Crucial V4 lijkt inderdaad erg aantrekkelijk, maar dit is eigenlijk niet zo'n goede SSD, zoek maar eens op reviews ;) Tevens valt deze SSD ook relatief vaak uit (als in zijnde defect). Als je goedkoop uit wil zijn kan ik je aanraden om een Intel X25-M 80GB schijf 2de hands op de kop te tikken. Deze zijn veel sneller dan de V4 en veel betrouwbaarder ;)

Crucial maakt overigens wel erg goede en betrouwbare SSD's maar dat zijn de M4 SSD's. Deze zijn over het algemeen erg goed compatible met oudere moederborden ondanks dat dit een SATA3 SSD is. Dus mocht je een nieuwe willen kopen, dan zou ik die adviseren. Hier een prijsoverzicht van de 64GB M4

Nogmaals hartelijk voor je tijd en feedback! Ik heb zojuist contact opgenomen met Crucial Support afdeling. Uit het gesprek komt het volgende voor:

Thanks for waiting Isaak. We don't list our drives as compatible with this system. However, as you have a SATA1 port I am sure the drive would work. I think the reason we may not list the drives against this system would be that on a SATA1 port an SSD is not that much faster than a standard Hard Drive. This is due to the drive having to clock down to run at the SATA 1 speed.

Dus hij zegt dat ik niet veel verschil zal merken als ik de SSD heb geïnstalleerd. Wat vind jij ervan?

Je merkt wel verschil weet ik uit ervaring, maar het is een stukje minder als met SATA2 of zelfs SATA3 ;)

Je merkt wel verschil weet ik uit ervaring, maar het is een stukje minder als met SATA2 of zelfs SATA3 ;)

Hartelijk dank voor je snelle feedback!! Ik zou erover nog nadenken om een SSD aan te schaffen, aangezien de SSD's best prijzig zijn. Ik laat je weten als ik het geïnstalleerd heb. Tevens zal ik aangeven of er een verschil is! ;)

Hey K1pje, sorry dat ik zoveel vragen stel:p Ik heb namelijk weer een vraag.

Ik heb zojuist mijn systeemkast open gemaakt. Het blijkt dat de moederbord toch wel een SATA 2.0 port heeft. Zie foto hieronder (zwart = SATA 1.0 WIT = SATA 2.0):

CAM00060.jpg

Of is dit geen SATA 2.0 port? Zo ja, nu mijn moederbord een SATA 2.0 port heeft, raad je mij nog steeds de Crucial M4 aan (want hij is namelijk best prijzig).

Alvast bedankt voor je tijd ! :)

Nee hoor, SATA1 en SATA2 zijn je twee losse aansluitingen die beide SATA1 (SATA150) snelheid ondersteunen, kijk maar bij de nummering die wel doorloopt t/m SATA4 ook al is die connector niet op het moederbord gesoldeerd.

OH jammer man, ik dacht net dat ik SATA 2.0 had :( Maar goed. Nogmaals bedankt voor je snelle feedback ! ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan