SSD maakt laptop veel trager

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renske60

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2014
Hallo allemaal,

Mijn laptop HP Pavilion dv 9630 onder Vista uit 2007 is traag. Ik hoopte hem te kunnen versnellen met een SSD (Crucial M550, 256 GB). De driver van dat apparaat is correct geinstalleerd. Maar de laptop werd juist VEEL trager, m.n. bij het opstarten.

Ik hoorde dat ik de BIOS-instellingen voor SATA moest aanpassen, maar het oude BIOS (F.33) bood die mogelijkheid niet. Heb het BIOS geflasht naar versie F.5A maar ook dat biedt geen aanpassingsmogelijkheden voor SATA-instellingen. Je kunt er behalve wat basics als de bootorder sowieso maar weinig mee instellen.

Heb via de HP-site ook nog wat nieuwe drivers geinstalleerd, waaronder de Intel matrix storage driver. Die wordt gebruikt om de controllerdriver voor de Intel Serial ATA (SATA) Advanced Host Controller Interface (AHCI) te installeren of bij te werken. Maar die zorgde ervoor dat de laptop NOG trager start!

Wat kan ik nu doen om de Crucial goed en snel te laten werken? Of kan die laptop zo'n SSD gewoon niet aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Hartelijke groeten,

Renske Cramer

Je hebt je oude hdd vervangen voor de nieuwe SSD? Of heb je de SSD er gewoon bij geplaatst? In het laatste geval heb je eigenlijk geen profijt van de SSD.

Na een schone Windows installatie moet je in ieder geval de drivers installeren, anders heb je kans op niet optimale prestaties.

Ik denk maarzo dat het klonen het probleem is. Een ssd is iets heel anders dan een hdd.
Ik denk dat je een nieuwe installatie moet doen.

Dank jullie wel voor je reactie.
Een nieuwe installatie dus... Daar ben ik mooi klaar mee. Dan zet ik de oude HDD maar weer terug in de laptop.
En de SSD zet ik dan maar in mijn desktop. Daar zit nu ook een SSD in (voor besturing en programmatuur) maar die is veel te klein (64 GB).
Als ik die 64 GB-SSD kloon naar mijn nieuwe 256 GB-SSD, dan zou het dus goed moeten gaan?

Hoeft niet per se, maar de kans is wel iets groter dat het klonen dan goed gaat. Mijn advies is in ieder geval om altijd een schone installatie te doen, dat geeft de minste complicaties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan